Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Новите правила за реклама в социалната мрежа Фейсбук, поставящи под общ знаменател рекламните информации на политически кандидати и журналистическо съдържание, свързано с политика, предизвикаха глобално медийно недоволство и отпор. В този нов регламент на социалната мрежа традиционните медии виждат размиване на границата между пропагандата и продукта на професионалните медии.
В предаването „Преди всички“ експертът по онлайн медии Жюстин Томс заяви, че Фейсбук като основен медиен канал прави експеримент като част от мерките си за борба с фалшивите новини. „Той обрича на гибел повечето от традиционните медии, защото за тях мястото им във Фейсбук също е доста важно“, посочи Томс, като подчерта, че традиционните медии разчитат на това да могат да рекламират абонаментните си форми през социалните канали.
„Това е една голяма битка – от една страна с фалшивите новини, от друга – битка за вниманието на хората. Това е временно решение на Фейсбук в търсене на начин да ограничи фалшивите новини и предполагам, че в бъдеще ще намери по-рационално решение“, коментира Жюстин Томс.
Голяма част от традиционните медии са зависими от Фейсбук и със сигурност не трябва да се лимитира тяхното съдържание, а от друга страна стигаме до един вид цензура, отбеляза медийният експерт:
"Ние сме свидетели на факта, че се създават доста псевдомедии и жълти медии и всъщност задачата на Фейсбук е да отсее стойностните, истинските, качествените медии от тези жълти и създавани изцяло с цел пропаганда на сайтове. Предполагам, че е въпрос на вид легитимиране на медиите през тази социална мрежа с оглед на това да се предпазят хората от фалшивите новини, и от друга страна - да се запази достойнството на традиционните медии."
Идеята е под политически публикации да не се промъкнат и други, допълни експертът. Според нея, тази крачка като цяло има много положителен ефект и не бива да бъде приемана като някаква голяма крайност. Жюстин Томс смята, че няма място за паника, тъй като Фейсбук е в постоянно търсене как да се справи с фалшивите новини. Тя допълни, че част от отговорността, която сега е изцяло върху Фейсбук трябва да се прехвърли и към потребителите на социалната мрежа:
"Според мен, основното разковниче е образоването, медийната грамотност, повишаването на медийната грамотност на хората като цяло, защото ако ние, хората, сме достатъчно отговорни и не споделяме жълти или пък лъжливи новини, тогава и самият Фейсбук ще е много повече улеснен и хубавите медии ще могат да процъфтяват, а не да бъдат изтикани в ъгълчето.
Традиционните медии са изправени пред много предизвикателства. От една страна битката за вниманието на хората, от друга страна битката за качествено съдържание, което трябва да върви успоредно с тези жълти, примамливи и сензационни, търсещи постоянно сензация новини. Трябва да опазим журналистиката възможно на по-високото й качество, защото това е един от начините да преборим и фалшивите новини."