Центърът за приобщаващо образование представя Национално представително проучване „Благополучието на учениците в седми клас“ и също така индекс на успешното училище, който определя какво искат и децата, за да се чувстват добре като ученици.
Проучването е направено в 100 училища от цялата страна.
„Едва 4% от децата имат висок успех и се чувстват добре. 38 % от седмокласниците имат ниско до средно благополучие. Благополучието е това не как децата се чувстват в училище в момента, а един по-комплексен поглед върху това как те се чувстват – имат ли доверие в учителите, имат ли добри взаимоотношения със съучениците си, чувстват ли, че допринасят в училище, чувстват ли се ценни, имат ли някаква гордост, чувство за успех в живота, какви емоции повече изпитват – отрицателни или положителни… Много изследвания през последните години доказват, че, когато децата се чувстват благополучни в детска възраст, това е предпоставка за техния успех като възрастни – да се чувстват щастливи и успешни“, обясни Ива Бонева – изпълнителен директор на Центъра за приобщаващо образование.
Седем основни проблема подчертават децата, за да не се чувстват благополучни, каза още тя.
„Когато учениците нямат усещане за общност, когато атмосферата е силно конкурентна и затова в най-елитните училища благополучието на децата е най-ниско. Учениците имат усещанията, че учителите фаворизират едни ученици за сметка на други. Социалните различия не остават извън света на училището. Учениците не се чувстват значими за училището. Те забелязват, че разминаване между публичния външен имидж на училището и този, видян отвътре. В света на тези училища има една единствена йерархия на постиженията и това е йерархията по успех“.
Подробностите по темата можете да чуете от звуковия файл.