„Националният ден за безопасност по пътищата, за какъвто Министерският съвет определи 29 юни, в никакъв случай не е за празнуване. На този ден трябва да дадем много ясна равносметка докъде сме стигнали и накъде ще вървим“. Това заяви пред БНР Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
„Много жалко ще бъде, ако този ден го превърнем в един пиар и празнодумие. В този ден трябва да се изнасят анализи по области, общини, училища, навсякъде. Всеки, който е заинтересован да има повече пътна безопасност, трябва да анализира процесите около себе си, да идентифицира дефицитите, които има и да предложи решение. Това става както на национално, така и на областно ниво, както и в селата. Предстои страшно много работа, защото говорим за системен проблем“, каза той в предаването „Хоризонт до обед“.
Репортерска проверка показа, че коланите в междуградските автобуси не се ползват. Глобата за пътник без колан е 50 лв., за водач на автобус, необорудван с колани, е 500 лв., а за фирмата-превозвач – 3000 лв.
Според Милчев само с глоби слагането на колан няма да може да бъде наложено. Нещата в България няма да се променят, докато отговорните за това институции не спрат да говорят, да правят акции и кампании, а започнат да си вършат работата, смята той.
„В последно време държавните служители се изявяват и са по-големи говорители от журналистите и неправителствения сектор“.
Богдан Милчев подчерта също, че имаме голям проблем със статистиката и информацията, която постоянно сочи намаляване на жертвите по пътищата. Ако имаме проблем с информацията, не можем да идентифицираме проблема, а оттам не можем и да го решим, отбеляза той и добави:
„Когато се опитваме да отчетем положителни резултати, без те да са налице, лъжем самите себе си. Всеки един от нас е потенциална жертва, когато излезе на пътя. Още от миналата година констатирахме много несъответствия и проблеми, включително и тази година в статистиката на МВР констатираме огромни разминавания. Опитваме се в диалог с тях да я коригираме, но диалогът е много труден“.
„Вече осма година не можем да намалим жертвите под 600 въпреки огромните усилия. Този проблем се казва хаос в нормативната уредба. Към днешна дата не е ясно имаме ли правилник за движение по пътищата или нямаме. Правилникът въобще не се актуализира, не е адекватен към закона и наредбите. Този хаос пречи много на тези, които управляват системата“, коментира Милчев.
Още по темата чуйте в звуковия файл.