Eмисия новини
от 17.00 часа

Как изглежда делникът в един център за приобщаващо образование

Благотворителен базар ще подпомогне закупуването на уреди за салона

Средствата от коледния базар ще се използват за физкултурния салон на ЦСОП "Едуард Сеген".
Снимка: БНР

Център за специална образователна подкрепа „Едуард Сеген“ (ЦСОП „Едуард Сеген“) организира благотворителен коледен базар, средствата от който ще се използват за закупуване на оборудване във физкултурния салон на центъра. В ЦСОП се обучават деца със специални потребности и обучителни трудности, с физически увреждания и забавено развитие.

Тази кауза е с цел подпомагане на физическата активност и развитие на децата, посещаващи центъра, каза пред „Хоризонт“ Анелия Георгиева, заместник-кмет на Район Надежда. Служители от районната администрация и учители от детските градини и училищата също са се включили в изработването на предметите, които ще бъдат представени на базара.

Благотворителната коледна инициатива е насрочена за 5 декември от 8 до 18 часа в Онда Бизнес парк София и Онда Мега парк.

Колко приобщаващо е приобщаващото образование?

Сградата на ЦСОП „Едуард Сеген“ е разположена в двора на 16-то основно училище. Контрастът между двете сгради е видим – тази на голямото училище е наскоро санирана и обновена, а на центъра се нуждае от ремонт.

„Училището е създадено през 1953 година. От 80-те години е в тази сграда, която в момента обитаваме. Тя има нужда от основен и укрепителен ремонт“, потвърждава директорът  Поликсения Кисимова.

Належащ ремонт

„Надяваме се това скоро да се случи. Кандидатствали сме пред Министерството на образованието. Вътрешни ремонти правим периодично, така че помещенията, в които са децата, да изглеждат добре. Всяка година освежаваме вътрешния интериор. Надяваме се вече и отвън да съответстваме на всички изисквания – и на обществото, и на родителската общност.“

Сградата се нуждае от основен и укрепителен ремонт.

Кисимова допълва, че след укрепването на сградата очакват със сума, събрана с помощта на Община Надежда, да направят и детска площадка в общия двор с 16-то училище. „Дворът не е преграден, то е едно общо пространство, но децата със специални потребности, каквито са нашите, по друг начин играят, по друг начин общуват“, разказва още Поликсения Кисимова.

Невидими бариери

„Има една невидима бариера, която, за съжаление, все още съществува, въпреки години, през които се опитваме да ги приобщаваме тези деца. Трудно се възприемат. Все още битуват едни отрицателни нагласи у много хора, включително и у деца, защото това възпитание идва от семейството“, коментира директорът на центъра.

Според заместник-директора на центъра - Боян Пешев, това, което трябва да си напомня всеки един е, че децата с увреждания са равнопоставени на всеки от нас.

„Независимо от способностите им, независимо от етапа на развитие, те могат. И въпросът е колко. Въпросът е къде. При нас има доста деца, при които се вижда влечение към изкуствата, към рисуването, към спорта. Имаме даже олимпийски състезател – взе първо място на олимпиада точно за деца със специални образователни потребности.“

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт.
Още от

Сексуално образование в... комикси

публикувано на 12.12.19 в 16:00

Застрашените уралски езици

публикувано на 11.12.19 в 09:40