Още като замисъл музеите са призвани да предават на поколенията знанието за бита и духовността на предците. Съхраняването на ценни артефакти иначе би било лишено от смисъл. Откъснати от духа на времето, предметите, ритуалите и думите, са обречени на забрава и комерсиална ефимерност. Около големите празници децата ни се включват в училищни и извънучилищни събития, правят мартеници, сурвакници, обредни хлябове, но дали разбират връзката между предмета, действието и светогледа на едно отдавна отминало общество. Точно тук музеят със своите специалисти може да бъде особено полезен на образованието, което „по програма“ би трябвало да осветлява децата ни относно традициите и обичаите.
Какво предлагат Националният етнографски музей и други сродни институции на учителите и учениците и възползват ли се от възможността педагозите, разговаряме със Стамен Кънев, уредник в Етнографския музей, и с Тодор Петев, основател на фондация „Моят музей“ и член на журито на наградите „Наследство“ на сдружение „Български музеи“.