Всяка една от тях е Вселена за себе си, казва Адела Пеева
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
През цялата седмица в предаването “Радиоприемница” говорим за важността от общностно развитие и създаването на локални общности. Днес фокусът е върху жените в културата и как те се обединяват в подобни общности.
“За присъствието на жените режисьори в българското кино все още не се знае много и не се говори достатъчно, въпреки че някои от най-известните и обичани български филми са създадени от жени”, казва Адела Пеева, която създаде преди време панорамата “Особен поглед” на филми на жени режисьори в българското игрално кино.
По думите ѝ това е и основната причина да създаде преди няколко години специализирана интернет страница, посветена на тези жени и творчеството им. Там са представени 29 жени от началото на киноисторията в страната ни до днес.
Продължението на тази идея е по-мащабното събитие панорамата “Особен поглед”. В него са събрани филмите на 14 жени режисьори. За успеха на идеята се съди по това, че сайтът и до днес е много посещаван и се използва като справочник от киноманите.
“Публиката, която присъства на панорамата беше много разнообразна и по-млади и от по-възрастното поколение. Програмата започва от Ирина Акташева и Христо Писков с филма им “Лавина”, правен 1982 г. и се стига до Елица Петкова и филмът ѝ “Жалейка”, който получи специалната награда на фестивала в Берлин.
“Когато направих сайта бях впечатлена, тъй като правих и интервюта с жените, за първи път видях, че има общност от жените режисьори. Много интересна общност, защото всяка една от тях е Вселена за себе си. С много интересен поглед и виждания за киното и за света”, казва Адела Пеева и е категорична, че филмите, направени от тези жени, създават една общност.
Пеева посочи също, че смята да продължи панорамата на жените режисьори, но с фокус върху жените режисьори от балканските страни. Чуйте целия разговор в звуковия файл.