Министърът на околната среда и водите Нено Димов даде информация пред депутатите за начина, по който у нас е пристигнала пратка с отпадъци от Италия и какви са предприетите от екоминистерството действия по въпроса.
Изслушването на министъра в Народното събрание беше по настояване на БСП. От левицата поискаха поемане на отговорност от страна на компетентните институции, разрешили пристигането на отпадъците у нас.
В МОСВ няма постъпило заявление за съгласие за превоз на отпадъци с жп транспорт от Италия за България, не е издавано и уведомление за възложен превоз, увери министър Димов:
„Съгласно изискванията на (европейския) регламент в случаите на съмнение за незаконен превоз съответният компетентен орган по прилагането му следва незабавно да информира останалите заинтересовани компетентни органи. МОСВ в качеството си на компетентен орган по прилагане на регламент 1013/2006 до този момент не е уведомяван от италианските компетентни органи за задържане на незаконен превоз, предназначен за България. Контролът по транспортиране, превоз на отпадъците е засилен още през лятото на тази година“.
Нено Димов посочи, че е забранено в България да се изгарят количества отпадъци, които надвишават половината от годишния капацитет за инсталациите.
Едва три процента е количеството на изгорени отпадъци в България, като процесът ще бъде разширен, тъй като изискването на ЕС е отпадъците да бъдат максимално рециклирани, а не депонирани.
Нашите граници са доста пропускливи
Евгения Ташева от екосдружение „За Земята“ обясни в предаването „Нещо повече“
„От години имаме сигнали, че доста големи количества отпадъци влизат в България през пристанищата в Бургас и във Варна. Явно същото нещо се случва и по жп транспорта. Явно нашите граници са доста пропускливи. Нашите данни са, че от доста време циментовите заводи в България са изградили капацитет за изгаряне на отпадъци, специални съоръжения. Те имат капацитет от около 800 хиляди тона годишно, общо. От тях 50% могат да бъдат внесени легално, но зависи какво се внася легално – на етикета може да пише едно, а вътре да не се знае какво има. Количествата са много по-големи, които влизат у нас. Но не са само те са проблемът, защото и нашите общини започват да произвеждат това гориво от отпадъци, защото са притиснати от това, че депата се запълват все по-бързо... Изгарянето не е печелившо от социална, от екологична гледна точка. Европейската общност гледа към кръговата икономика като новия модел на развитие. Тази икономика изключва депонирането и изгарянето на отпадъци, защото това е унищожаване на отпадъци, временно складиране в земята или унищожаване на материали, които иначе, ако бъдат рециклирани, ще захранват икономиката“.
Повече по темата можете да чуете в звуковите файлове.