Eмисия новини
от 09.00 часа

Астрономи настояват да се ограничи светлинното замърсяване

Астрономическата обсерватория на Софийския университет "Св. Климент Охридски"
Снимка: БГНЕС

Професионални астрономи събират подкрепа за петиция в световен мащаб за справяне с отрицателното въздействие на сателитната система Starlink на компанията SpaceX за интернет достъп заради светлинното замърсяване, което идва от спътниците. Зад инициативата стои италианският астроном Стефано Галоци.

Проектът му започна в началото на януари. До момента под петицията му, споделена в профила му в Туитър, са се подписали 1300 астрономи. Те искат и съгласуване в световен мащаб, при което национални и международни астрономически агенции да могат да налагат вето върху всички онези проекти, които влияят отрицателно на важни и уникални астрономически съоръжения.

"Със сигурност това е доста съществен проблем. За съжаление аз до момента не съм запознат с тази петиция, но съм сигурен, че бих я подписал, тъй като наистина светлинното замърсяване изключително много ни пречи на нас професионалните астрономи, където и да се намираме на Земята. Сателитите са нещо изключително важно за съвременния живот на Земята благодарение на тях имаме джипиес системи, имаме телевизия, интернет и така нататък", каза в предаването "Хоризонт до обед" Евгени Овчаров, ръководител на катедра "Астрономия" към Физическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски".

Но все пак трябва да се ограничават тези сателити, доколкото е възможно, защото те пречат на астрономите.

"Когато снимаме някакъв далечен обект с нашите телескопи от професионалните обсерватории, ако е много голям броят на сателитите, може буквално да пропуснем някое откритие, което може да е много важно за нас като хора въобще, за да разберем физиката на тези далечни обекти. Като цяло светлинното замърсяване е проблем не само от сателитите, но и от светлините на градовете. В историята през последните десетилетия има много обсерватории, които са станали буквално неизползваеми заради разрастването на градовете и така да се каже безконтролното осветление на тези градове, обсерватории са се оказвали почти в центъра на градовете или в периферията на много засветени места и вече няма как да се използват за професионални цели, за съжаление", допълни Евгени Овчаров.

Професионалните действащи обсерватории в България са три. Важните астрономически събития през 2020 година са записани в "Гид на астронома любител 2020", който е публикуван днес на сайта на катедра "Астрономия".

"Има няколко интересни затъмнения, има метеорни потоци, има интересна видимост на планетите, може би най-интересното е сближаването на Юпитер и Сатурн, на 21 декември ще са изключително близко на небето, което е интересно за астрофотографите", изтъкна Евгени Овчаров.

Интервюто можете да чуете в звуковия файл
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.

Горещи теми