Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великотърновски учители: Дистанционното обучение преобръща системата на образованието

Снимка: Здравка Маслянкова

Въпросът е образованието да е съвременно, защото ми се струва, че малко изостава в технологиите, в начина на употреба на технологиите, в смисловото им употребяване в часовете, а не просто като технически средства. Всяко нещо трябва да бъде направено с цел и провокация към децата, за да може те да развиват потенциала си“, това коментира в „Преди всички“ Антоанета Дочева, главен учител в Средното училище „Владимир Комаров“ във Велико Търново, учителката на третокласниците в квартал „Чолаковци“:
„Това се случва, когато ученето не е само да се усвои урока, а когато на децата се преподава и се обучават в практически план, децата да пипнат, да усвоят и запомнят с ръцете си“ смята още избраната за най-добра начална учителка във Велико Търново. 

Антоанета Дочева е привърженик на технологиите, но не приема дългосрочното дистанционно обучение при най-малките.  

„Аз мисля, че дистанционно може да се обучават учениците за кратък период от време, не за цяла учебна година. Може би, в първите 15-20 минути сме по-активни и после активността спада, а това дете трябва цял ден да стои на компютъра в онлайн среда. Ако учителят не се затруднява технически, ако има тази свобода и не мисли за техническия момент, а мисли за това как да си представи урока, мисля, че е ползотворно“.  

Атоанета Дочева

Изключително трудно, тъй като химията е експериментална наука. Разчитаме точно експериментът да породи някакъв познавателен интерес в тях. Сега единствено разчитаме на тематиката, която е заложена в учебното съдържание и на допълнителни любопитни факти, които да направят връзка между тяхното ежедневие и това, което се учи в момента“, това поясни в „Преди всички" преподавателката по химия в Природоматематическата гимназия „Васил Друмев“ Даниела Маноилова.

Тя е и най-добрата учителка в гимназиалния етап за тази година във Велико Търново. Сега опасенията ѝ са настоящото обучение в електронна среда да не продължи до 30 юни: 

Органична и аналитична химия, основите на физикохимията само от учебник и любопитки не се учат“.

Подготовката за олимпиади и състезания е онлайн.

Даниела Манолова

„Голяма част от нашите деца са с профил информатика и информационни технологии и това ги прави доста по-гъвкави по отношение на различни презентации, анимации на тема химия. За тези, които са големи, няма значение, те вече имат развит интерес и си го следват по един или друг начин. За малките ученици съм по-притеснена, тъй като не зная дали в тях ще успея да събудя този пламък, който имам в дванадесетокласниците си в момента“. 

Това са момичетата и момчетата от „Джуниър бенд“, оркестърът на Средното училище „Емилиян Станев“ във Велико Търново.

Създател на оркестъра с над 30 ученици е учителят по кларинет Йордан Цветанов. Преподава от 9 години, не иска да говори за криза, но е категоричен, че музика не се учи дистанционно, нито дистанционно са ползотворни репетициите на оркестъра: 

Най-трудно е с груповите репетиции, индивидуалните часове си вървяха, но, за съжаление, много от децата си изкривиха постановката, имаше и негативи. Някои пък научиха нотите. Всеки различно възприе сложната ситуация“, каза Йордан Цветанов.

„Джуниър бенд“, оркестърът на Средното училище „Емилиян Станев“

72-ма са учителите в Средното училище „Вела Благоева“ във великотърновския квартал „Бузлуджа“. Те бяха отличени като колектив на годината. Осигурена е добра среда за работа – техническа обезпеченост и всички противоепидемични мерки, големите учат дистанционно, малките са присъствено.

„Притесненията около коронавирусната инфекция не са чужди на учителите и се отразяват на работата им“, коментира училищният директор Ангел Янчев: 

Едва ли са всеотдайни на 100%, но в голяма степен – мотивирани. Огромната част, над 90% от учителите, желаят да продължим, колкото е възможно, и ако зависи от нас, в дневна присъствена форма за всички, изключително за малките, разбира се. Учителите са осигурени с устройства за дистанционно обучение с малки изключения. При учениците 99%. Имахме четирима или петима ученици, които имаха липса на устройства, липса на интернет и бяха на хартиено домашно“.  

Децата вече рядко казват, че искат да станат учители, с болка споделя началната учителка Антоанета Дочева и има въпроси към образователния министър Красимир Вълчев: 

„Как вижда бъдещето на образованието в България, поставено на какви научни основи? Защо няма експериментални училища, в които да се апробират различни нови методи и да се доказва кои работят и кои не работят, и кои не са приложими?"

Учителите споделят, че преди години е имало програма „Учене през целия живот“. В тази програма всеки ден и час неизменно учителите не спират да доказват неограничените си възможности в присъственото или в дистанционното обучение. 

Тази седмица Община Велико Търново отличи най-добрите учители в предучилищното и училищното образование, връчвайки им наградата „Свети Патриарх Евтимий Търновски“.

Още по темата в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна