Относно завръщането на малките ученици в класните стаи от днес и твърденията, че децата не са основен преносител на коронавируса, Стоянова обясни, че изследването, цитирано от министъра на здравеопазването за заболеваемостта в семействата с деца до 11 години, е правено в началото на септември и има много проучвания след това, „в които ясно и категорично се потвърждава нашата теория, че училищата са пряк виновник за разрастването на епидемията“.
Мерките, спуснати от МОН, няма как да бъдат ефективни заради спецификата на нашите училища, подчерта Лилия Стоянова, визирайки многото деца на малко разстояние, липса на вентилационна система, липса на масово тестване на деца в училищна възраст.
„Тестове за учителите няма. Това беше обещано в началото на учебната година, но реално не се случва“, заяви тя.
При заболял ученик невинаги се карантинира целия клас. Същото се отнася за случаите на заболял учител, изтъкна още Стоянова.
След въвеждането на частичния локдаун броят на починалите учители е намалял драстично, посочи Лилия Стоянова.
По думите й от началото на пандемията училищата не са получили „никакво финансиране за подобряване на средата“ - например за предпазни средства за учителите и за дезинфектанти, а за бактерицидни лампи не може въобще да се говори и там, където това се е случило, се дължи на делегираните бюджети.
Родителите масово не са запознати, че имат право на избор, заяви още Лилия Стоянова в коментара си за това, че по данни на МОН от началото на учебната година молбите от родители за обучение на децата им в електронна среда са около 1700.
Лилия Стоянова е член и модератор на Фейсбук групата „Учители за безопасно образование“.
Интервюто с Лилия Стоянова можете да чуете в звуковия файл.