Как кантарите на граничния пункт "Кулата" за измерване на товара на тежкотоварните камиони се оказаха средство за рекет на превозвачите? Какво се случва, когато тонажът се оказва над допустимия? Само за една седмица двама шофьори са били арестувани за неподчинение, твърдят техни колеги.
В края на пролетта и началото на лятото през 2020-а шестте кантара за измерване на товарите на преминаващите през ГКПП „Кулата“ камиони бяха подменени с ново поколение електронни везни. И от тогава се оказа, че тировете масово са претоварени над допустимия тонаж. След сигнал на Сдружението на малките и средни превозвачи, че се налагат глоби на място, които не могат да бъдат оспорени по никакъв начин, Софийска градска прокуратура извършва проверка, както на място, така и на документацията на няколко институции. Установено е, че поставените нови кантари от съответния тип и производител не подлежат на метрологичен контрол съгласно действащото национално законодателство, поради което такъв не е осъществяван от Българския институт по метрология. Също така Агенция “Митници” и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор не са се съгласували за закупуването на кантарите и тяхното приложение на граничните пунктове.
Прокуратурата е дала 30-дневен срок за изготвяне на писмени доклади относно предприетите конкретни мерки, за отстраняване на констатираните нарушения и несъответствия с цел опазване на обществения интерес и правата на гражданите.
Колко време са били притискани и потъпквани правата на превозвачите разказа пред БНР Веселин Дангов от Съюза на българските транспортни работници, който има малка фирма, самият той е шофьор на един от камионите.
Простата сметка показва, че ако на денонощие през "Кулата" преминават 2000 камиона, по справка на институциите, и ако половината от тях са пълни, от глоби за претоварени камиони се събират поне 100 хиляди лева на ден.
Репортажа на Кети Тренчева в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.