Официалното становище на Българската православна църква е, че Боян Мага е фигура от родната история с живот и съмнително достойнство - символ на антидържавното, антиправославното и антицърковното мислене, а паметникът му в Бургас пропаганда на магическите практики, окултизма и сатаната.
"Зависи как ще ги формулираме християнските ценности, зависи как ще възприемем изкуството. Според мен статуята в Хасково на Света Богородица, която е в книгата на Гинес не отговаря по-добре на християнските ценности и най-вече не отговаря на представата за изкуството, докато статуята, за която говорим на Георги Андонов е произведение на изкуството и печели все повече привърженици, това е един поглед към българската християнска култура от 21 век, въплътен в личността на един исторически субект", каза за БНР доц. Веселина Вачкова, преподавател в Националната гимназия за древни езици и култури "Константин-Кирил Философ".
По думите ѝ от края на 19 век Боян Мага започва да става една фигура, колкотореално историческа, толкова емблема, знаме на познанието, на новото.
"Какъв е Боян Мага? Ние знаем със сигурност, че до 969 година той не само е жив, но изключително много впечатлява всички извън Българи, чак до далечна Италия", допълни в предаването „Нощен хоризонт“ доц. Вачкова.
Боян Мага или Боян влъхвата е представител на богомилството:
"То не официално признато, но никога официално не е преследвано - това е богомилство. То дава точно толкова ярки представители на българска християнска писменост и на българската християнска култура, колкото и официалната църква. В случая става дума за едно писмено наследство на богомилите, което ще стигне до Италия, ще повлияе на Ренесанса, а после ще стигне чак до Англия, до Централна Европа".
Повече можете да чуете в звуковия файл.