Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Философия в училище - защо е важно да сме в час

Д-р Петя Тодорова: Философията развива критическото мислене на подрастващите

„Смъртта на Сократ“, картина на Жак-Луи Давид от 1787 г.
Снимка: Wikimedia

Каква е необходимостта от преподаване на философия в училище? Разбираем ли е начинът, по който са написани учебниците и доколко дават знания и ориентация на подрастващите?

Часовете по философия в училище достатъчни и в синхрон ли са с предмета по Гражданско образование във втори гимназиален етап?

Темите коментира в “Нашият ден“ д-р Петя Тодорова, учител по философия в 18 средно училище „Уилям Гладстон“ в София.

“Необходимостта от преподаване на философия в средно училище е голяма и сериозна. Много са нещата, с които този предмет би подпомогнал.
Д-р Петя Тодорова
Едно от най-важните е развиване на критическото мислене в подрастващите. Също и адекватно разбиране на заобикалящата ги действителност – социална, културна, политическа, естетическа дори. Във всички аспекти на нашия общ живот.
Другото много важно нещо е, че часовете по философия подпомагат часовете по български език и литература – подпомагаме сме взаимно. Колегите по литература помагат на нас в развиването на езиковата култура и възможността за изразяване, писане на философски и литературни есета.

От чисто формална гледна точка предметът по философия, освен базовите знания, умения и компетентности, които дава и развива в учениците, е много важен и за предстоящите матури в първи и втори гимназиален етап по новата учебна програма.

Новата програма по Философия и Гражданско образование

Може би в края на тази година ще можем да направим равносметка за това какъв е ефектът от новата програма. Сега завършва първият випуск, който е по нея. Часовете са малко, крайно недостатъчни, защото от нас се очаква да развиваме умения, компетентности, да усвояваме нови знания, да даваме възможност на учениците да заявяват позицията си. Да се научат да водят дебат. Да пишат философско есе. Много са нещата, заложени в програмата, а часовете крайно недостатъчно. В осми и девети клас имаме по един час седмично, което за мен е несериозно.

Чуйте повече за връзката между предметите Философия и Гражданско образование от д-р Петя Тодорова в звуковия файл.


Снимки: Личен архив, Уикипедия

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна