Това, което седи на дневен ред, е свързано с начина, по който ще се носи отговорност в тази потенциална бъдеща коалиция. Чухме идеята – всяко едно министерство да бъде поверено изцяло на някои от коалиционните партньори. Остана неясна ролята на премиера – ще има ли той механизми, през които да търси ясна политическа отговорност за решенията, които се взимат. Ще има ли механизми, през които да контролира изпълнението на дневния ред? – казва в предаването “Нашият ден“ на БНР политологът Христо Панчугов.
"В някаква степен е добре, че има различни споразумения, тъй като те ще заявят ясно коя партия с какви реформи се ангажира. Това обаче няма да ни каже какво е отношението на тази партия към другите реформи.
Да приемем хипотетично, че имаме ситуация, в която в някое министерство се случват неща, които останалите коалиционни партньори не биха приели. Каква е функцията на премиера в тази ситуация? Много е важно потенциалният бъдещ премиер да поеме контрол за това какво се случва от тук нататък. Той не трябва и не може да има единствено функцията на медиатор между четири различни политически субекта, ако не бъде ясно кой носи политическа отговорност и кой задава политическата посока."
Приоритетите
"Управлението не е избор от някакво меню. То е, първо, отговор на въпроса – какъв проблем се опитва да реши всяка една политика. Необходимо е партиите, които ще участват в управлението, да дадат ясен отговор на въпроса – кои са проблемите, които ги обединяват и дали те имат общо решение, или напротив – ще се разминават.
Най-важният въпрос е какви ще са приоритетите на едно потенциално бъдещо управление. Видяхме прозрачни преговори, в рамките на които се чуха откровено безумни идеи. Потенциалният бъдещ министър-председател следва да зададе ясен политически дневен ред и вероятно той ще стане в някаква степен по-видим, когато официалният текст на различните споразумения бъде показан."
Преговорите
"Прозрачността на преговорите беше по-скоро добре инсценирана постановка. Очаква се, когато партиите говорят публично, да не казват всичко, което ги вълнува. Проблемът в тези преговори е, че създадоха димна завеса, отлагайки много голяма част от потенциалните бъдещи конфликти.
Оставянето на един проблем за решаване в бъдеще може да се превърне в минно поле, ако не бъде ясно зададено отсега какви са ограниченията и възможностите на следващия кабинет."
Експертните съвети
"Те имат изключително висока роля в дефинирането на проблемите и търсенето на алтернативи. Ако те говорят за проблемите, опитват се да изчистят същността и корените на всеки едни проблем, да зададат ясна връзка между проблемите и възможните предлагани решения, това би бил един работещ механизъм.
Ако обаче експертните съвети биват ползвани за алиби, за това една или друга политика да минава по-лесно, или ако те се загубят в обсъждане на решение, както виждам, тенденция от самото начало..."
Държавната администрация
"Ако има нещо, което трябва да видим в спешен порядък, това е – план за възстановяване на институционалната среда, за връщане на професионализма в държавната администрация. Вместо това чухме поредната заявка за съкращаване на държавната администрация, отново без анализ на проблема и да се обясни какво следва след това съкращение.
Видяхме този подход и по отношение на максималния осигурителен праг. От нищото се появи идея за неговото вдигане. Не става ясно какво се случва с парите, които ще дойдат от това увеличение."
Казусът с вестник “Труд“
"Това е илюстрация на състоянието на българските институции. Те са абсолютно неспособни към този момент да наложат каквито и да е правила. Когато е възможно да се правят такива договорки извън рамките на закона, когато започне да се говори за размяна на политически дивиденти, на услуги, излизате от рамките на закона и влизате в рамките на зависимостта.“
Чуйте Христо Панчугов в звуковия файл.