„Ако това е някакъв вид търговия, то е търговия „кон за кокошка“, посочи Минчев в предаването „Преди всички“.
Смесването на тези теми, които не са от един порядък, може да се прави „единствено по съвет, по желанието на човек или на хора, които са аутсайдери, които нямат понятие от тази материя“, коментира политологът.
Наистина е необходимо да бъдат преоценени много от позициите и подходите на българската държава от последните две години за разрешаване на проблемите в двустранните отношения с РСМ, смята Огнян Минчев.
По думите му е било погрешно обвързването на началото на преговорите със Северна Македония с проблеми на българската и регионалната история.
Македонската национална доктрина има сериозни проблеми, които не са съвместими с критериите за членство, допълни политологът.
„Очевидно представителите на северномакедонската държава имат по-адекватна, макар и на моменти неособено почтена позиция в споделянето с международната общност на проблемите с България“, коментира Минчев, запитан защо има по-голяма чуваемост за аргументите на Скопие.
България може да отиде в Брюксел с ясна картина на отношенията си с РСМ, подчерта Огнян Минчев. Според него трябва да се позовем на самите принципи и ценности на съюза, а не просто да изтъкваме нашите интереси.
„По този начин ние въвличаме Брюксел, започваме да говорим на брюкселски език. Въвличаме брюкселските чиновници в този проблем и им показваме, че без разрешаването на конкретни проблеми Македония не може да бъде считана за страна, която е покрила критериите за членство. И от тази гледна точка нашата кауза застава вече на краката си, защото в момента тя седи на главата си. Тя седи в някакви облаци от исторически интерпретации, от недоволства, от романтика, от фрустрация и т.н. Хората не могат да разберат какво ние искаме.“
Минчев е на мнение, че трябва да оказваме натиск върху новото правителство в Скопие „да разблокира проекти, които поредица от правителства на Република Македония в миналото на практика са държали блокирани, затворени“, включително най-важния проблем – изграждането на коридор №8.“
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.