Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо 5G честотите притесниха авиацията в САЩ

5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите

Снимка: БГНЕС

5G честотите притесниха доста авиацията в САЩ. Причината за това е спецификата в използването на навигационните уреди на борда на самолетите. В Европа, а и в България, не се говори по тази тема. Но ситуацията е малко по-различна от тази зад Океана.

Засега проблемът с използването на 5G честотите близо до летищата си остава в САЩ, защото причината за възникналия казус е чисто техническа.

Авиожурналистът Александър Богоявленски обяснява, че мобилните оператори в САЩ използват честотна лента, която е по–близка до работата на радиовисотомерите – устройствата, които са важни за сигурното кацане на самолета по време на ограничена или нулева видимост. А по-новите самолети използват по-нови устройства с по-висока разделителна способност, което при еветуално засичане с мобилните станции би дало и грешни сигнали към компютрите на борда
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Колко полета и нови летища могат да бъдат засегнати

Американският авиопревозвач United Airlines вече обяви, че проблемът може да засегне близо 15 000 полета, милион и 250 хиляди пътници и тонове пратки, за които се ползват самолети с чувствителните на 5G радари. Загубите за авиобизнеса няма да са само за компаниите в САЩ. Наскоро най-големият в света оператор на Boeing 777 - Dubai's Emirates - заяви, че спира да лети девет дестинации в САЩ. Двете големи японски авиокомпании заявиха, че ще съкратят полетите на Boeing 777. Air India обмисля прекратяване на полетите или смяна на самолетите. За смяна ва машините – също скъпа мярка – заговориха корейските, сингапурските и британските авиолинии, други са пренасрочили полетите си. Неофициално се говори, че производителите на нови самолети, като „Бойнг“ например, са издали технически съвети за възможни потенциални смущения.

В САЩ пък двата най-големи телекома, които са платили близо 80 милиарда долара за правата на честотната лента, сега са принудени да забавят въвеждането ѝ на около 50 летища и да предприемат допълнителни действия в следващите 6 месеца, за да няма проблеми.

Снимка: архив, БНР

Коментарът на специалистите

Джон Шии обяснява в интервю за yahoofinance, че проблемът дори не е само за самолетите. Шии е от американската хеликоптерна асоциация и казва, че е рано е още да се използват тези честоти:

"Аз напълно разбирам в каква ситуация са тези, които са платили милиардите долари за лицензите. И са се надявали, че в един момент ще могат да включат тези на честоти за комерсиалните цели. Заради настояването на федералната администрация телекомите се наложи все пак да отложат два пъти включването. А сега доброволно предлагат 6 месеца да се самоограничат. Но на нас, като авиатори ще ни се наложи да преоборудваме хеликоптерите, да се съобразяваме с допълнителни условия за сигурност. И то във време, в което няма технология, която защитава тези радиовисотомери от смущенията на 5G мрежите.

Затова смятам, че изначално е доста прибързано решението на мобилните оператори да включат тези честоти да ги използват. Още преди заедно да са намерили някакви решения. За самолетите може да е проблем, но за хеликоптерите още повече. Ние летим много по-ниско, в градски райони, в които е най-вероятно да има кули на операторите. Но и с хеликоптерите изпълняваме дейности по гасене на пожари, полицейска работа. Затова се опитваме да намерим някакво решение. Дали това ще са буферни зони около тези клетъчни кули. Или използването на филтри. Но всичко трябва да се решава във време, в което системите на мобилните оператори вече работят", казва Шии.

Българският прочит  

Технологии, особено по системите на самолетите, не се сменят току-така, припомня авиожурналистът Александър Богоявленски. Защото зад всяко инженерно решение в авиацията стои поне един фатален инцидент. Но европейските, както и българските превозвачи и летища няма да имат проблеми с пускането на 5G мрежите в близост до тях, счита още Богоявленски.

Мобилните оператори у нас

От Българската асоциация на кабелните и комуникационни оператори, в която членуват и трите големи мобилни оператора у нас, припомнят, че 5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите. Българските мобилни оператори работят изключително задълбочено и внимателно при планирането, разгръщането и пускането в експлоатация на мрежите и съоръженията, твърдят от асоциацията. Текущите доклади не показват никакви данни за смущения между 5G услуги и уредите за измерване. През януари телекоминукационинте регулатори в Норвегия посочват, че не са били докладвани случаи на смущения на висотомерите. Измервания във Франция също не са показали смущения.

Още акценти по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна