Българската академия на науките ще отбележи 90 години от рождението на академик Благовест Сендов. Събитието в негова памет ще се проведе в зала „Проф. Марин Дринов“ от 11:00 часа и ще се излъчва онлайн на сайта на БАН.
То ще бъде открито от председателя на БАН акад. Юлиян Ревалски.
Академиците Кирил Боянов и Олег Мушкаров ще разкажат за приноса на акад. Сендов в областта на математиката и ще споделят спомени от съвместната работа в Института по математика и информатика и Института по информационни и комуникационни технологии на БАН.
Акад. Благовест Сендов, който почина в началото на 2020 г., е световноизвестен български математик, изтъкнат държавник и общественик. Той е бил най-младият доктор на науките, най-младият професор и най-младият ректор на Софийския университет.
Бил е декан на Математическия факултет при Софийския университет, ректор на Софийския университет, председател на БАН, председател на 37-то Народно събрание, посланик на България в Япония, както и член на редица чуждестранни академии.
Образователната система, предложена от Сендов през 80-те години, съдържаше елементи от парадигми, които сега са много модерни в Европейския съюз, изтъкна акад. Кендеров пред БНР. По думите му след промените у нас системата не е била финализирана, за да се видят цялостно резултатите от прилагането на експеримента.
През 1992 г. е имало такова изследване, което показало, че обучаваните по системата на Сендов деца се справят по-добре от тези в обичайната.
„Но въпреки това беше отхвърлено и сега го въвеждаме отново чрез европейски проекти.“
Петър Кендеров отбеляза, че държавната политика да се обръща внимание на информатиката като възникнала в лоното на математиката е била материализирана в модел, който имал „чудовищно добри резултати“, но „и това беше съсипано“.
В последните години акад. Сендов много силно настояваше за възпитанието в образователната система, подчерта Кендеров.
„Като че ли забравихме, че думата „образование“ идва от „образува“. Да се образува личността. Личността не е само знания или факти, личността е и възпитание. Даже може би в много по-голяма степен влиянието на личността идва от нейното възпитание.“
Сега е много тревожно, че децата в дистанционно образование не са в естествената си среда и няма да се научат да реагират, както трябва да се реагира в едно общество, изрази своите опасения акад. Кендеров.
Повече чуйте в звуковия файл.