Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иля Шмуклер обра наградите на конкурса "Геза Анда" 2024 в Цюрих

29-годишният руснак стана любимец и на специалистите, и на публиката

| Репортаж
Иля Шмуклер и оркестър Тонхале - Цюрих
Снимка: Dmitry Khamzin

Между 5 и 9 юни предаването „Алегро виваче“ гостува на Международния конкурс за пианисти „Геза Анда“ в Цюрих и Винтертур. Той се проведе под патронажа на Корине Маух - кмет на Цюрих. Моцартовият полуфинал с участието на Музикколегиум Винтертур на 5 и 6 юни беше дирижиран от Михаил Плетньов, а на 8 юни тримата финалисти бяха солисти на прочутия оркестър Тонхале, ръководен от Пааво Ярви. Наистина огромен шанс за младите артисти - тези диригенти сами по себе си са награда за всеки музикант в началото на професионалната му кариера.

След едно ковидно издание през 2021 г., сега ситуацията беше съвсем различна на живо в Цюрих: 163-ма кандидати от 29 страни – най-много като брой от Южна Корея, Китай и Русия. Българи нямаше, но се надявам това да се промени, още повече, че се затвърждават връзките между конкурса, Музикалната академия в София и нашия Радиооркестър.

Победителят беше посочен повече от категорично. Неговото име е Иля Шмуклер – 29-годишен възпитаник на Московската консерватория, а в момента студент в САЩ при прочутия Станислав Юденич (който през 2016 г. свири във Варна със забележителната наша пианистка Пламена Мангова).

Иля Шмуклер получава първа награда от проф. Тобиас Рихтер и Рико Гулда - председател на журитоИля Шмуклер беше очевидно най-емоционалният състезател и на полуфинала, когато шестимата избраници изпълниха по един концерт от Моцарт заедно с Музикколегиум Винтертур под диригентството на маестро Михаил Плетньов, и на финала в Тонхале със световноизвестния оркестър, воден от прочутия Пааво Ярви. 

Тук ми се иска да отворя една скоба и да отбележа, че „Геза Анда“ е един от най-трудните и изискващи конкурси в света, защото участниците трябва да подготвят три рецитални програми, два концерта от Моцарт и други два от клавирния репертоар, а журито избира какво да чуе само ден преди поредния тур. 

Шмуклер получи първа награда, наградата на младежкото жури, което присъства за първи път на този конкурс по подобие на конкурса „Рубинщайн“, имаха дори един и същи председател – Амир Рон, и членове – пианисти от шест консерватории в цяла Швейцария. Иля спечели също приза на Музикколегиум Винтертур за изпълнение на концерт от Моцарт, но, което е най-впечатляващото – и наградата на публиката, която присъстващите в зала "Тонхале" и гледащите по света в YouTube-канала на конкурса гласуваха в специално направената апликация веднага след края на последния тур на 8 юни вечерта. 

Цялото интервю с младия руски пианист, който със сигурност е в началото на блестяща кариера, можете да чуете на 18 юни в "Алегро виваче", но ето първите му думи, когато го попитах как се чувства като победител.

„Имам чувството, че това беше голямо пътуване – от началото до края – защото програмата беше толкова разнообразна – от Бетовен, през Шуберт, Лист, Барток, Стравински. И после финалните турове с тези прочути оркестри и големи диригенти. А организацията беше чудесна! За мен беше привилегия да съм част от толкова страхотно състезание като конкурса „Геза Анда“!"

Иля Шмуклер получи 40 000 CHF и със сигурност ще бъде много зает през следващите няколко години, защото едно от най-ценните неща, които този швейцарски конкурс осигурява, е огромна подкрепа в рамките на поне 3 години – до следващото издание – като мениджмънт за младите артисти. Така ще бъде и за двамата носители на втора награда – 23-годишния Дмитрий Юдин от Русия, възпитаник на Manhattan School of Music в Ню Йорк, и Даумантс Лиепинш от Латвия, на 29, също ученик на Станислав Юденич, но в реномирания колеж „Кралица София“ в Мадрид.

Журито с председател Рико Гулда, с позволението на президента на Фондация „Геза Анда“ - проф. Тобиас Рихтер, реши да обедини втора и трета награда и да я подели между двамата като подгласници на победителя. А ето и имената на журиращите: легендарната Марта Аргерич, не по-малко ценените проф. Робърт Левин от САЩ и Рикардо Кастро от Бразилия, Злата Чочиева от Берлин, Люка Дьобарг от Париж, и победителите в предишни издания на конкурса „Геза Анда“ Денеш Варьон и Констанце Айкхорст. В комисията беше и композиторът Тошио Хосокава, автор на задължителната бисова пиеса на тримата финалисти.

Рико Гулда – пианист с международна кариера и артистичен директор на Концертхаус – Виена, беше председател на журито. Той разкри детайли за неговата работа:

 „В това издание журито е толкова разнородно – имаме широк спектър от великолепни артисти, които са много различни – всеки със своята индивидуалност, със своята гледна точка. Разбира се, има елементи, които се преценяват обективно, но неизбежно има и доза субективност, която води до различия. Затова моята работа, моята щастлива позиция е да създам пространство на всеки журиращ да развие мнението си за всеки кандидат, след което на намерим начин да гласуваме и да обединим мненията си. С това съм свикнал до голяма степен, защото работя с много артисти от целия свят, които гостуват в Концертхаус.“

Тръпката да бъдем в една зала с Марта Аргерич беше, естествено, едно от най-вълнуващите преживявания през тази една седмица. Самата тя никак не държеше да се набива на очи, но знаеше, че няма как да стане, защото беше ясно, че много от присъстващите са там, за да я видят. На това отгоре на 5 юни, когато беше първият Моцартов полуфинал във Винтертур, тя имаше рожден ден! Имаше поздрави, цветя, аплодисменти, разбира се и музикален поздрав с Happy Birthday от оркестъра с диригент Михаил Плетньов – неин дългогодишен сценичен партньор. 

Белина Костадинова – нашата сънародничка в организационния комитет на конкурса „Геза Анда“ - я попита за мнението й за състезанието като цяло и ето споделеното от Марта Аргерич.

„Впечатлена съм от невероятно високото ниво – всъщност за мен беше много трудно да избера за кого да гласувам, защото смятам, че почти всички състезатели имаха какво да ни кажат, казваха го по свой начин, който беше много добре обоснован. Беше труден конкурс, но те го знаят още когато заявяват участието си и може би затова, заради характерния регламент, нямаше много млади хора – повечето бяха във възрастовата група между 29 и 31 години. За щастие имахме финалист на 23 – Дмитрий Юдин. Хареса ми младата испанка Лаура Мота Пело и китайският пианист, познат като А-Бу, който е и джазмен. Този конкурс е особено ценен с това, че помага на младите пианисти и след края на състезанието – с осигуряването на концерти. Това аз смятам за прекрасно!“

Организацията на конкурса беше повече от впечатляваща, защото за групата журналисти и за младежкото жури бяха осигурени не само чудесни условия за работа, но и за запознаване с музикални забележителности в Цюрих и Винтертур – с обиколки в концертния комплекс "Тонхале" и Вила Рихенберг, където преди около век на Вернер Рихенберг е гостувала голяма част от европейския музикален елит. 

На финалната пресконференция в неделя генералният секретар на Фондация "Геза Анда" Маркус Вилер сподели:

Финалистите на конкурса „Едно от най-ценните неща за мен и за Фондация „Геза Анда“ е, че оттук нататък ние спираме да гледаме кой е спечелил първа награда, кой втора, кой Лист-Барток, кой Моцарт – ние ще имаме привилегията да работим с всички тези фантастични пианисти, за да намерим какво е най-добро за тях. Ще се постараем да ги представим пред възможно най-много хора и организации. В различни интервюта членовете на младежкото жури споделиха, че този конкурс променя живота им от тук нататък и погледа им към конкурсите – те присъстваха на голяма част от състезанието и вече имат за себе си идея как трябва самите те да се подготвят (дори са осъзнали кои пиеси са трудни за свирене сутрин и т.н). Ние сме изключително щастливи, че първото участие на младежко жури проработи – те смятат, че си е струвало да дойдат и са се забавлявали, но и са научили много, което е фантастично. Забавното е, че на въпроса кое е най-запомнящото се за тях в този конкурс аз мислех, че всички ще отговорят, че са яли торта на рождения ден на Марта Аргерич, но не – всички отбелязаха, че най-важното е музиката, приятелството и задълбочения поглед, което е наистина чудесно.“

В Цюрих имаше и български представители – известната наша пианистка и педагог проф. Борислава Танева от НМА „Проф. Панчо Владигеров“ проследи трите последни тура, а Музикалната академия в София и Фондация „Геза Анда“ вече имаха контакти и събития с гостуването на наградени от предишния конкурс през 2021 у нас.

А междувременно бяха установени и нови партньорски отношения: Главният диригент на Симфоничния оркестър на БНР присъства на финала в "Тонхале" на 9 юни, за да определи кой да получи като награда участие в откриването на сезона на състава през септември. Маестрото съобщи новината на пресконференцията, където беше специален гост, и, разбира се, ексклузивно за предаването „Алегро виваче“.

Чуйте в звуковия файл репортажа и споделеното от българските представители - Белина Костадинова от Фондация "Геза Анда"; проф. Борислава Танева и маестро Константин Илиевски. 

А звездни интервюта с членове на журито и носителите на награди очаквайте в следващи издания на предаването.

 

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени