Доц. Благой Бурдин от Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) към Българската академия на науките пристигна в БНР с единствения водороден електромобил.
"Водородният автомобил е електромобил, т.е. има електродвигател, това, което е различното, е, че се зарежда с водород само за няколко минути и в автомобила има горивна клетка, която е с водород и с кислорода от въздуха произвежда електричество, с което се осигурява движението на този автомобил.
Едно от предимствата е ресурсната устойчивост на този автомобил, тъй като се използват много малко рядко земни и критични елементи, но дори и те в голяма степен се рециклират. Така че има възможност в края на живота на водородния автомобил, веднага да се произведе нов, а пробегът му е 500-600 километра.
По принципа на действие този автомобил не се различава от конвенционалните, но от ауспуха му излиза водна пара и зареждайки се с водород, този водород може да се произвежда от различни източници, които са възобновяеми източници", съобщава в предаването "Следобед за любопитните" доц. Благой Бурдин. Всеки водороден електромобил, допълва той, изисква водородна зарядна станция, а тя е много специфична.
През месец май у нас беше открита първата в България и региона зарядна водородна станция. Тя се намира в квартал "Дружба" в София в комплекса на БАН и е част от центъра за компетентност "Хитмобил".
"Тя не е комерсиална зарядна станция, а научна и демонстрационна станция, която да покаже предимства, недостатъци и специфики, това е първата стъпка, за да може след време, когато дойде моментът за изграждането на други, това да стане за кратко време", уточнява доц. Бурдин.
От идеята до реализирането и изграждането на станцията, разяснява експертът, минаха 10 години. С тази станция се поставя и началото на водородната мобилност в България. В Западна Европа има няколкостотин такива демонстрационни зарядни станции, а това е и в изпълнение на регламента за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива и в частност водород, който изисква изграждането на такива станции, т.е. до 2030 година в по-големите европейски градове ще трябва да има такива станции, става ясно от разговора в предаването "Следобед за любопитните".
С изграждането на водородната зарядна станция у нас ние достигнахме Западна Европа в демонстрирането на тези технологии и това е важна практическа стъпка, и това дава възможност на живо да се изследва ефективността на този вид станция, разяснява доц. Благой Бурдин.
В България, според него, има реална възможност да се изгради и действаща такава водородна зарядна станция, това с времето ще се наложи, а практически с 2-3 такива станции ще може да се покрие голям регион, нека не забравяме, че страната ни е на важен транспортен коридор. Част от тези нови технологии, които навлизат в света, не само около използването на водорода, това са едни ниши, а ние имаме специалисти, за да могат български фирми да навлязат в тях, сподели доц. Бурдин.
Водородният електромобил, според него, като цена на пробег скоро ще се изравни с дизеловите и бензиновите. Това са автомобилите на бъдещето, защото са и екологосъобразени. Доц. Благой Бурдин е изминал вече около 2600 километра с водородния автомобил и продължава да проучва неговите предимства.