Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Потребителите са недоволни от начислените от телекомите неустойки, защото ги считат за несправедливи"

Габриела Руменова: Трябва да се подновят делата, ако не се постигне спогодба с телекомите

"Заповедта на КЗП за забрана на нелоялна и агресивна търговска практика е в правилната посока, но трябва да се стигне до обявяването за неправомерни"

| Интервю
Габриела Руменова, създател на платформата "Ние потребителите"
Снимка: Таня Милушева

КЗП със заповед прави опити да се защитят интересите на потребителите в договорните отношения с трите телекома. Но дали е напипан най-верният път, попита Габриела Руменова, създател на платформата "Ние потребителите".

В интервю пред БНР Руменова смята, че започнатото от КЗП трябва да завърши с категорична яснота относно неустойките, защото и в момента не е конкретно посочено.

"Прочетох съобщението на КЗП за медиите, за да се опитам да разбера какво ни казват, защото нескопосано са пренесени мотиви на съда, по граждански дела за начисляване на неустойки, в заповедта. КЗП се опитва да забрани неустойки, които надхвърлят 3 месечни такси. Не е ясно преференциални ли са само тези неустойки? Но тяхната забрана, дори да е добра първа стъпка, трябва да бъде продължена и разширена в това, че тези клаузи са неравноправни. Ако това бъде направено, тогава телекомите ще са длъжни да върнат всички пари на хората, откакто съществуват тези клаузи", коментира тя.

Опасни ли са вратовръзките в училищните униформи? 

Обявеното поскъпване на мобилните услуги предизвика напрежение сред потребителите 

Заповедта на председателя на КЗП е да забрани допълнителните неустойки, прилагането от мобилните оператори на нелоялна, агресивна търговска практика, когато потребителят иска да прекрати договора си. При предсрочното прекратяване от страна на потребителя, освен три такси, допълнително се начислява и неустойка от отстъпки, от месечните такси и крайни устройства.

"Темата със споровете с телекомите са причината да се появи платформата "Ние потребителите", която днес навършва 2 години", каза Габриела Руменова в предаването "Хоризонт до обед".

И обясни, че заповедта още не е влязла в сила, защото телекомите имат 14-дневен срок да обжалват в съда заповедта на КЗП. 

"Много се надявам, а и практиката го показва, че съдът застава на страната на институцията, която се опитва да защити потребителя. Но все пак виждаме, че компаниите имат силни юристи, вадят съдебна практика от други държави в ЕС и въпросът е какво ще се вземе като решение по това произнасяне", оптимист е Руменова.

За нея проблемът е отпреди 10 години, когато е започната съдебна битка между КЗП и телекомите, но не е завършена, защото се е стигнало до споразумения, отново с неясни клаузи. 

"Мисля, че трябва да се подновят делата, ако не се постигне спогодба с телекомите", препоръча Руменова и прогнозира, че напрежение ще има пак в началото на годината, когато телекомите отново актуализират таксата си. 

"А хората недоволстват от начислените неустойки, защото им се струва несправедливо и не е ясна схемата, по която се начисляват", обясни тя. 

Цялото интервю с Габриела Руменова и анкетата на Виолета Борисова чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени