В мисията за контрол на мръсния въздух всяка година в София биват въвеждани нови рестрикции с цел овладяването на застрашаващите здравето и живота ефекти от горенето на вредни емисии.
По думите на Надежда Бобчева - зам.-кмет по екологията в Столичната община, нивата на мръсен въздух през зимните месеци отчитат спад за последните години, но не и в безопасните количества, вследствие на което ръководството опира и до прилагане на допълнителни мерки. Например белият билет, който е напълно безплатна алтернатива за придвижване чрез градския транспорт – въвеждането му се предвижда при кризисни нива на замърсяване.
И докато контролът на мръсния въздух в столицата, а и в другите големи градове у нас става все по строг, то и броят на измервателните станции отчита ръст. За замерването на чистотата на въздуха се грижи и неправителствената организация Airbg info. За снабдяването на градове с общодостъпна схема на въздушното замърсяване ни споделя доброволеца от организацията – Петър Киров.
"2017 г. стартирахме с 10-15 станции в София, в момента имаме около 1500 станции в цялата страна. В София имаме около 600-700 станции, които работят непрекъснато и показват данните на всеки 3 минути“.
От името на организацията уточняват също - замерваните данни са напълно точни в почти 100% от случаите.
Заедно с контрола на трафика, който се оказва един от на-големите проблеми в столицата в целогодишен аспект, плановете на проекта "Зелена София" и фонда за чист въздух включват поетапната забрана за горене на твърдо гориво в столични квартали, което ще доведе до пълната рестрикция на тези видове източници на отопление през 2029 г. Архитект Елица Панайотова, която е консултант на фонда за чист въздух, както и координатор на проекта "Зелена София" разказва и за новият план за въвеждане на училищни автобуси, които биха облекчили почасовия тежък трафик.
По данни на лекарската мрежа "Въздух за здраве" се отчита ръст на алергиите, кожните заболявания и проблемите свързани с дихателната функция както сред малки, така и сред големи. Експерти допълват, че ефектът не е мигновен, но трайните увреждания от ежедневното приемане на замърсен въздух остават с висок риск от опасност за човешкото здраве. Превантивни мерки остават по-честото използване на градски транспорт за сметка на личния автомобил и преминаването на безопасни за въздуха отоплителни източници.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.