Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Българската национална филмотека за четвърта поредна година се присъединява към "Сезон на класическия филм", с излъчването на дигитално реставрираната кино творба на режисьора Рангел Вълчанов "Слънцето и сянката" (1962 г.).
“Това е един много голям международен проект, в който българското кино участва с филми от своята съкровищница, които чрез специално подпомагане да бъдат реставрирани и дигитализирани, да бъдат показани във възможно най-добра форма както за българската публика, така и за международната публика.
По този начин се образува една колекция, която представлява развитието на европейското кино и българското кино участва с различни филми от различни епохи, от различни жанрове, които са представителни за българското национално филмово творчество”, коментира доц.д-р Александър Донев - преподавател в НАТФИЗ по кинознание и кинодраматургия.
Първото такова заглавие е “Балканската война”, което е забележителен образец и от историята на българското кино, и въобще на киното, посветено на едно от най-ранните исторически събития, които са документирани с филмова камера.
Това е един пълнометражен документален филм, който дълги години е непознат и неизвестен, но се появява в колекцията на Българската филмотека в началото на 60-те години и чрез присъствието му в колекцията на класическото българско кино има възможност да стане и по-широко известен.
Всички тези филми могат да се гледат свободно в канала на Българската национална филмотека в YouTube, въпреки че истинското място, където могат да бъдат възприети най-пълноценно, е на голям екран в залата на кино “Одеон”.
На 12 декември ще бъде показана дигитално реставрираната кино творба на режисьора Рангел Вълчанов "Слънцето и сянката". “Проблемът за по-широката популяризация на този филм е неговият модерен език. На немалко фестивали той е награден със специална награда за филмов експеримент, за постигане на нови изразни възможности на киното.
Той е лишен от битовия елемент в разказваните истории. Под това имам предвид условността на срещата на едно момче и едно момиче на плажа на новооткритите български курортни комплекси. Едно момиче от западна Европа и едно момче от България, които разговарят за състоянието на света, за бъдещето, за опасностите, които дебнат”, обясни доц. Донев.
Актуалността на филма е именно заради това, че точно улучва тревогите и на днешния ден, а и в момента, когато излиза за първи път, се нарежда сред водещите заглавия които се занимават със същата тематика. Още за филма на Рангел Вълчанов можете да чуете в разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова