Първият български метален кораб "Галата" , построен в корабостроителницата във Варна, е част от “финикийския флот“, както са наричали петте плавателни съда - „Галата”, “Созопол”, “Обзор”, “Бяла” и “Шабла”, плаващи от Варна до Мичурин и обратно. В края на 60-те години корабът потъва край Балчик , но по-късно е изваден, закърпен и изпратен на язовир „Студен кладенец“, където свързва откъснатите от Кърджали места по бреговата линия на язовира. В края на 80-те години е "пенсиониран".
Първият български пътнически кораб "Емона" пък днес е една от големите атракции на Кърджали, превърнат е в ресторант, при това включен в списъка на 100-те национални ресторанта в България (ресторантски аналог на 100-те туристически обекта). За него ни разказва Мирослав Шопов, като интересни щрихи добавя и Красимир Ангелов. Мирослав Шопов е един от най-добрите родни яхтсмени, участвал в редица състезания на Черно и на Бяло море. От 12 години стопанисва "Емона", чиято история е като сюжет за филм. С неговото пускане на вода през 1942 година (по настояване и лична идея на цар Борис III) е поставено началото на пътническия морски транспорт у нас. Кръстен е на старогръцкото име на Стара планина "Аемон", дълъг е 39 метра, широк е 7, водоизместването му е 217 тона. До 1979-а корабът осъществява регулярни курсове между Бургас и (тогава) Мичурин. След това на един друг забележителен кърджалия му хрумва идеята "Емона" да бъде "докарана и пусната" в язовир Искър. Става дума за капитан Георги Георгиев, първият българин, осъществил околосветско пътешествие с яхта, вписан в книгата на рекордите "Гинес", неговото име днес носи яхтклуб във Варна, на който той е бил съосновател. Кап. Георгиев очевидно е бил човек с размах и въображение. Идеята му е подкрепена от тогавашния кмет на Кърджали и "Емона" поема от Бургас за Кърджали. "Изминаването на тези 450 километра - разказва Мирослав Шопов, - е било истинско приключение, изпълнено с много перипетии. Реално пътят между двата града е 300 км, но се налагат заобикаляния, не по всеки път може да мине кораб, теглен от влекач, внесен от Източна Германия, способен да „влачи“ три съветски танка". На всичкото отгоре, на 13-ия ден от пътуването си "Емона" претърпява корабокрушение и се превръща в единствения кораб, сторил това на суша. Обратното качване на платформата си е било "мегазадача" и е родило куп закачки и вицове (тук се намесва Красимир Ангелов), защото стопанката на дома, в чиито двор "круширал" корабът, се казвала Емине (без майтап) и "като се събудила Емине, видяла сред доматите на двора кораба "Емона". И друга история - как като влизал кораба в Кърджали, освободили всички деца от училище ("знаеха, че така и така ще избягаме"), за да гледат как "Емона" се движи по бул. "България“, пред нея върви екип на енергото, реже кабелите, за да може да премине кораба, след него друг екип свързва жиците, за да има ток."
Тук Мирослав Шопов "поема топката" и разказва как корабът е приводнен в язовир „Кърджали“ и вози групи под егидата на "Балкантурист". Сега вече е ресторант, винаги пълен и задължителна атракция за тези, които посещават Кърджали. Мирослав е убеден, че вече не е редно да плава, затова е закотвен. За трудностите при поддръжката ("защото нивото на язовира се мени, може да се покачи с два метра за 24 часа"), за рибата, раците и мидите, които се предлагат - чуйте в интервюто, както и защо в язовир Кърджали се отглеждат най-вкусните шарани в България.
Какво трябва да е поведението ни в зимната планина и какви са рисковете при карането на ски и сноуборд извън пистите? Как се работи с лавинна екипировка, как да се подготвяме за ден в зимната планина, как трябва да реагираме в случай на инцидент? На тези въпроси пред Радио София отговаря планинският водач Николай Павлов. Планината винаги е..
С около 7% се увеличават с всяка следваща година събраните разделно отпадъци от опаковки, спрямо предишната година. По време на празниците този процент нараства до 20%, каза пред Радио София Ива Стефанова- мениджър комуникации в една от организациите за оползотворяване на отпадъци от опаковки. "Хубаво е, че освен, че хората консумират повече,..
До 5 януари 2025 г., в Националния дворец на културата се провежда 38-ото издание на емблематичния Новогодишен музикален фестивал. По традиция жителите и гостите на столицата могат да посетят класически, хорови и джаз концерти, балетен спектакъл, филмова музика, детски събития, оперета и др. Тази вечер ще се състои "Новогодишен джаз..
От 1 януари 2025 г. за 9 от 24-те столични района влиза в сила забрана за отопление с твърдо гориво . Първи под ограничението попадат "Средец", "Красно село", "Искър", "Илинден", "Студентски", "Оборище", "Възраждане", "Лозенец" и "Триадица". От 2029 г. рестрикцията ще важи и за всички останали райони на София. Обикновено нискоемисионни зони се..
Със закриването на “Балкантон“ през 1994 г. спря и изработването на грамофонни плочи в България. Това обаче ще се промени и през 2025 г. ще бъде открита първата фабрика за винили в страната, която на този етап ще е и единствената на Балканите. Пред БТА Илия Григоров, един основателите ѝ, разкри, че производствената мощност край София е за около 20 000..
Пътят до местността "Златните мостове" е почистен перфектно, съобщи пред БНР-Радио София слушател от ски зона на Витоша. Лош обаче достъпът до хижите "Боерица", "Бор", "Офелиите", "Кумата" и други. "Видях машини, закъсали по пътя. Те са за градски условия, с гребла. Всички сили се хвърлят по основния път, но хижите са изоставени",..
Мики и Чарли имат собствено детско шоу, в което представят фокуси, танци, куклен театър и още забавления. Тяхна голяма радост и специалност е да посрещат коледните празници с децата от различни детски градини, занимални и училища. Забавлението, което носят на малчуганите в тези зимни дни, е безмерно. " С Чарли се запознахме 99-а година на жълтите..