Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

8 февруари в "Топлоцентрала"

Хореографът Силвия Чернева с режисьорски дебют в спектакъла "Критична маса"

Налага ли се да направиш компромис с личната си свобода, като част от цялото?

Снимка: Николай Райчев

На 8 февруари, от 19:30 ч., в РЦСИ “Топлоцентрала” ще бъде представен спектакълът "Критична маса" - режисьорски дебют на хореографката Силвия Чернева. 
В “Критична маса” участват трима изпълнители, изправени пред критичен проблем. Висящи във въздуха, те трябва едновременно да държат масата си да не падне и да вечерят на нея. Носеща дълбоко символно значение, хореографията на Силвия Чернева търси отговор на въпроса как договаряме нуждата си от съвместност в баланса между риск и свобода, споделено и лично, в безтегловност и летеж.

За какво всъщност си ползваш ръцете – можеш ли хем да държиш, хем да се храниш, или ако един се храни, всички други трябва да държат и всички да изчакваме, или ако искаш да се храниш, налага ли се да държим за другите? Показаното е метафора в по-широк смисъл – ако искам аз да съм свободен, да имам своето право на избор и на пълна свобода, както в наши дни всички говорим за индивидуализъм, всъщност не се ли налага понякога да направя компромис, да обърна внимание на това от какво цяло съм част, защото аз никога не съм сам във вакуум, разкрива Силвия Чернева.

"Критична маса" насочва вниманието към последиците от безмилостното преследване на личните нужди, което често ни оставя да висим в безтегловност. Спектакълът критично разглежда илюзията за самодостатъчност и поставя въпроса дали, ако искаме да имаме собствената си индивидуална свобода, понякога не се налага да държим масата, за да може някой друг да има своята.

В спектакъла участват трима изпълнители, въпреки че масата обикновено има четири края?

“Започнахме като четирима, но се оказа твърде лесно, освен това се оказа, че когато висим горе и сме четирима от четирите страни на масата, всичко се затваря в една вътрешност и до хората, които ни гледат от долу, достига много малка част от договарянето и цялата психологическа и физическа сложност на всичко и затова отворихме едната страна, така че публиката да бъде нашият четвърти участник на масата“, поясни режисьорът.

Илюстрирайки сюжета на представлението, тя сподели, че за екипа, взаимодействието с публиката е особено важно.

Жанрово спектакълът може да се определи като смесица между физически театър, танц с циркови елементи.

„Но не го определяме като цирк, защото, въпреки че висим във въздуха, акробатичните елементи са различни“, поясни Силвия Чернева.

"Нашият интерес е към по-скоро един постмодерен подход във пърформанса", отбеляза тя.

Екипът включва още Даниел Денев, Николай Райчев, Силвия Чернева, както и чуждестранните изпълнители Лу Кутон (Франция) и Дани Кърнс (Англия). Музиката за спектакъла създава Кристиан Василев, а декорите и сценографията - Яна Меламед.

Помощник в драматургично отношение е Ясен Василев, а с външен хореографски поглед допринася Цвета Дойчева.

Окачването на въжените системи е измислено и осъществено от Желязко Мечков. Визуалният дизайн е дело на Андреа Попйорданова, а снимковият и видеоматериалите - от Никола Гюлмезов, Александър Бенев и Николай Райчев. Продуцент на спектакъла е сдружение “Стайна температура” в копродукция с РЦСИ “Топлоцентрала”.

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на НФК, програма „Дебюти“, с движенческа лаборатория „Ход“ и други партньори.

 С хореографа и режисьор Силвия Чернева, разговаря Яна Спиридонова.


Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Паркът в Радомир

Радомир се събужда

Радиокафе гостува на община Радомир, като пръв пред микрофоните ни застава кметът  Кирил Стоев : "Проблемите в почти всяко населено място бяха с инфраструктурата, водоснабдяването. Фокусът не е само към града, а и към малките населени места. Имаме спечелен проект за подмяна на уличното осветление. Друга част са лесно разрешими организационно, имат..

публикувано на 25.02.24 в 10:08

Историята оживява - Райна Кацарова - част 1

Райна Кацарова е първата жена етномузиколог в България. Учен от световен мащаб, който изгражда с усмивка и усърдие системата на съвременната българска фолклористика. Освен неин запис от Златния фонд на БНР, слушаме и  Гео Кукудов - музикант, краевед, изследовател на българския фолклор и родственик на Кацаровия род;  проф. Венцислав Димов -..

публикувано на 24.02.24 в 16:00

Софийски разкази - Паметникът на Васил Левски в София

Това е първият български паметник, но процесът е дълъг 17 г.  поради изчерпване на средствата. Построеното започва да се руши скоро. Константин Величков посвещава стихотворение на това. Слушаме го и се запознаваме с откъси от дневника на Константин Иречек. Захари Стоянов пише в животописния си очерк за Левски, че "под тези камъни почива скромно славата на..

публикувано на 24.02.24 в 15:00
Тодора Бакърджиева с театралната си трупа

Адресите на любовта - Тодора Бакърджиева

Съратничка на Левски се жени за основател на Народния театър Тодора Бакърджиева, наричана още Казанлъшката фея и Дългата коса, е куриер на легендарната комитетска поща, пренасяла писма, документи и дори оръжие, между Левски и Каблешков в България и Ботев и Каравелов в Румъния. Първият ѝ съпруг Петко Бакърджиев я подкрепя изцяло, защото и..

публикувано на 24.02.24 в 14:00

Десерти без чувство за вина

Десерти без чувство за вина със 70 здравословни и изцяло веган „Любими бохо десерти“ от звездата на Masterchef Анна Стойкова, Веганна.  Любимото ѝ тирамису за "закускодесерт" можете да чуете в звуковия файл, заедно с отговорите ѝ на въпросите на Алекс може ли веган-десертите да са толкова вкусни колкото любимите такива: "Крайно време е хората да..

публикувано на 24.02.24 в 12:00
С Вяра Лъджева

Тайните нa тийнлавинистиката

Тийнлавинистика - безплатни курсове по лавинна безопасност за деца. Вяра Лъджева от БАССЕС  разказва за лавинните курсове, които провеждат от организацията. Асоциацията организира безплатни курсове за деца от 6 години. Те са подходящи за ученици, които искат да научат как да се движат безопасно в зимната планина: "Инициативата започна през 2018 с..

обновено на 24.02.24 в 11:15
Ашод Дерандонян

Жестовият език е триизмерен

Българският жестов език със собствена бакалавърска степен в университета – интервю с Ашод Дерандонян , изпълнителен директор на фондация “Заслушай се”, част от обединението Deaf.bg: "Има актуално признаване на жестов език след приемането на Конвенцията. Наскоро бе приет закон за българския жестов език. Той не е само част от специалната..

публикувано на 24.02.24 в 10:53