Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.
Разговора води Таня Балабанова
- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?
- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.
-В какво е най – добър пилотът на земята?
-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.
-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?
-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора по улиците и почти всичко е затворено.
-Предлага ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?
-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.
-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?
-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.
-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?
Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.
-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?
Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.
-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?
-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза, и силно се надявам скоро да може да полетим отново.
Пазарът за употребявани стоки т.нар. битак в Сливен няма да бъде местен. Това обяви днес кметът Стефан Радев и призова да не се спекулира с темата. Той остава на сегашното си място в частен терен. Единствената промяна е, че площта на депото на общинския..
От началото на следващата учебна година в ямболските училища да се организира преподаване и на „Вероучение" предлага сливенският митрополит Арсений. От Сливенската митрополия ще доплащат на преподавателите, за да не се ощетяват делегираните на учебните..
Реконструкция на уличното платно затваря ул. „Свети Георги Победоносец" в кв. „Железник" в Стара Загора до 30 април 2025 г. Заповедта на кмета на Община Стара Загора Живко Тодоров спира движението на личен и договориран транспорт, както и на МПС,..
Окръжен съд – Стара Загора остави в ареста обвиняем за извършен грабеж спрямо непълнолетно момче. 28- годишния Г.И. е задържан за това, че на 5 февруари в Казанлък, на кръстовището на бул. „Княз Александър Батенберг“ и ул. „Славянска“, е отнел..
До края на годината трябва да се изгради втората клетка на депото за отпадъци край село Ракитница. Проектът на стойност 4,150 млн. лв. на Община Стара Загора вече е одобрен за финансиране от Предприятието за управление дейностите по опазване на..
Малко над 6 хил. се водят на диспансерен отчет към Центъра на психично здраве в Стара Загора. Това съобщи управителят на звеното д-р Пенчо Гюрковски. Той уточни, че няма точна статистика за броя на хората с такива проблеми в областта и страната, тъй..
Регистрацията за участие в предварителните кандидатстудентски изпити в Тракийския университет ще започне на 4 март. Крайният срок е в 17:00 ч. на 9 април . Приемът на заявления ще става само по електронен път от интернет страницата на висшето училище,..
Ден преди да бъде сменен вече бившият областен управител на Хасково Мехмед Атаман е сезирал Административен съд и внесъл там всички решения на общинските съветници от Минерални бани. Причината, е че е определил решенията от последната сесия са..
За няколко часа полицията в Сливен разкри кражба на 1,5 кг злато, 15 хиляди паунда, 5 хиляди евро и 25 хиляди лева от частен дом. Задържан е мъж на 40 годни. Арестувания за кражбата мъж не е криминално проявен, уточняват от полицията, като..
Пчеларството е необходим поминък, както за оцеляването на биоразнообразието в природата, така и на хората, затова трябва да има повече млади пчелари. За някои то е хоби, но всички са сърцати и милеещи за природата и земята хора с хъс, идеи и посока..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net