Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Правителството отпусна 200 млн. лв. за "украинската помощ" за земеделците

Правителството одобри допълнителни 200 млн. лв. по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“за 2024 година. Средствата се отпускат за изплащане на част от втория транш на обща стойност 325 млн. лв. по схеми за т. нар. "украинска помощ". За подпомагане на..

публикувано на 07.10.24 в 09:50

Епархийска конференция се провежда в Стара Загора

Обща епархийска конференция на духовници, съветници и административни служители в Старозагорската епархия ще се проведе днес и утре в Стара Загора. В първия ден Негово Високопреосвещенство Старозагорският митрополит Киприан ще се обърне с приветствие към..

публикувано на 07.10.24 в 08:32

В Ямбол продължава засиленият интерес към ваксинирането срещу Covid-19

В Ямбол продължава засиленият интерес към ваксинирането срещу Covid-19, отчитат от здравната инспекция. Голямо е търсенето и на противогрипни ваксини, но те все още липсват в аптечната мрежа. От  средата на септември интересът към ваксинация срещу..

публикувано на 07.10.24 в 05:45

Тежка катастрофа на Подбалканския път край Павел баня

Пътен инцидент между два автомобила е станал в късния следобед на пътя Карлово – Казанлък на разклона за Павел баня. Движението в участъка е затруднено.  По непотвърдена информация при катастрофата са пострадали две жени, една от които тежко. Движението в..

публикувано на 06.10.24 в 19:23

Товарен влак е дерайлирал на гара Любимец

Товарна композиция на частен превозвач е дерайлирала на гарата в Любимец. Инцидентът е станал на глух коловоз, след като машината не е спряла и е продължила след края на релсите. По първоначална информация локомотивът и два от вагоните са "изпаднали" от..

публикувано на 06.10.24 в 16:22

Инцидент затвори Прохода на републиката

Временно е затворен Проходът на републиката заради самокатастрофирал тир в района на село Въглевци. Пострадали няма. До приключването на действията по отстраняването му леките коли ще се пренасочват през прохода Шипка, товарните ще изчакват на място,..

публикувано на 06.10.24 в 13:52

Жълт код за валежи в Стара Загора

Оранжев код за интензивни дъждове с гръмотевици е обявен в областите Бургас и Кърджали. Жълт код е в сила за други 12 области. Това са областите Добрич, Варна, Силистра, Разград, Шумен, Търговище, Сливен, Ямбол, Стара Загора, Хасково, Пловдив и Смолян...

публикувано на 06.10.24 в 09:24

Повече от 60 доброволци чистиха около УМБАЛ „Киркович“ в Деня на Стара Загора

Два камиона с отпадъци успяха да съберат доброволци в рамките на петте часа, в които протече днешната кампания за почистване на част от болничния комплекс край УМБАЛ „Киркович“ в Стара Загора. Повече от 60 души се включиха в инициативата, чийто..

публикувано на 05.10.24 в 16:36

Стара Загора отбеляза своя празник - 5 октомври

Стотици граждани се включиха в отбелязването на Деня на Стара Загора - 5 октомври. Градът празнува 145 години от възстановяването си след опожаряването по време на Руско-турската освободителна война. Празничните събития започнаха с молебен за Стара..

публикувано на 05.10.24 в 14:21

Навръх 5-ти октомври - Стара Загора през погледа на три поколения

Времето се променя, а с него и хората. И това не е лошо, просто прави понякога по-труден прочита на събитията. В опит да намерим лесен път към сърцето на Града на липите изкушихме се да погледнем Стара Загора през очите на три поколения. Първо се..

публикувано на 05.10.24 в 13:27