Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимката е илюстративна, архив.

Пожар във фабрика за пелети в казанлъшкото село Дунавци

Пожар е възникнал тази сутрин във фабрика за пелети в казанлъшкото село Дунавци. Към момента огънят е локализиран. В гасенето са ангажирани четири пожарни автомобила, два от Казанлък и по един от Стара Загора и Павел баня. Това уточни за Радио Стара..

публикувано на 24.11.24 в 11:42
Стадион

"Берое" приема набиращия сили "Септември"

Футболният „Берое“ е домакин на столичния „Септември“ в среща от 16 кръг на Първа професионална лига. Двубоят е с начален час 12:15ч. и ще се играе на стадион „Берое“ в Стара Загора. Мачът противопоставя седмият във временното класиране тим на..

публикувано на 24.11.24 в 10:15

Православната църква почита паметта на света Екатерина

Църква почита паметта на света Екатерина - покровителка на учените, учителите, младите момичета и майките.  Имен ден днес имат Екатерина, Катя, Кина, Тинка и техните производни. Според преданието Екатерина е живяла през първите векове на християнството...

публикувано на 24.11.24 в 09:29

Първа залесителна кампания след пожара на „Седми километър“ край Стара Загора

Повече от 1000 фиданки от атласки кедър бяха засадени в местността „Седми километър“ до Стара Загора. Това е първата възстановителна акция, след като в средата на юли огромен пожар изпепели хиляди декари с треви, храсти, широколистна и иглолистна..

публикувано на 24.11.24 в 09:16

Спряно електрозахранване в село Люляк и паднали дървета през последното денонощие в Стара Загора

Паднала светофарна уредба, 3 автомобила, компрометирани от паднали върху тях дървета,  нарушено електрозахранване в село Люляк са сред сигналите, подадени на горещия телефон на Община Стара Загора през последното денонощие към 16,30 часа днес,..

публикувано на 23.11.24 в 17:22
Снимката е илюстративна

Възстановено е движението по път II-57 Раднево - Стара Загора в района на село Могила

Възстановено е движението по път II-57 Раднево - Стара Загора в района на село Могила. По- рано през деня движението беше ограничено поради ПТП и се регулираше от "Пътна полиция". Временно беше въведен и обходен маршрут.

публикувано на 23.11.24 в 17:09

Стара Загора e домакин на престижна международна киноложка изложба

Първата по рода си, международна киноложка изложба „Самарско знаме“ стартира днес в Стара Загора и ще продължи и утре през целия ден в спортна зала „Стара Загора“. Събитието обединява любители на кучетата и професионалисти от цял свят.  Изложбата е..

публикувано на 23.11.24 в 16:11

Ограничено е движението по път II-57 Стара Загора - Раднево

Ограничено е движението по път II-57 Стара Загора - Раднево в района на с. Могила поради ПТП.  Обходният маршрут за пътуващите от Раднево към Стара Загора е: път III-5701 Сърнево – Пшеничево – Хан Аспарухово - път II-66 Стара Загора. Трафикът от Стара..

публикувано на 23.11.24 в 14:50

Залесяват опожарените площи на "Бармук баир" над Сливен

Залесяване на опожарените площи на "Бармук баир" над Сливен се организира днес от общината със съдействието на Държавното горско стопанство. В средата на август тази година умишлен пожар изпепели близо 400 декара гори и храсти в района, а в борбата с..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Жълт код за силен вятър е в сила в голяма част от страната

Националният институт по метеорология и хидрология обяви и за днес жълт код за силен вятър за днес в голяма част от страната.  Силният вятър повали клони и дървета в прохода "Шипка" снощи.  Нападала дървена маса беше отстранена и от пътя към..

публикувано на 23.11.24 в 07:00