Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Катастрофа затруднява движението по пътя Казанлък - Стара Загора

Движението по път I-5 Казанлък - Стара Загора в района на Стара Загора /км 227/ се осъществява двупосочно в една лента поради ПТП. Шофьорите да се движат с повишено внимание и съобразена скорост. Трафикът се регулира от "Пътна полиция", съобщават от..

обновено на 24.12.24 в 16:08

В Котленско гадаят каква ще бъде следващата година

В Сливен подготовката за Бъдни вечер в търговските обекти е към своя край. В селата коледарските групи се готвят да посетят стопаните и да наричат за здраве и богата реколта. Тази вечер според народните обичаи се и гадае каква ще бъде годината за всеки..

публикувано на 24.12.24 в 14:15

Застудяване и сняг за Коледа

През следващото денонощие обстановката ще се усложни. Навръх Коледа с умерен, в Източна България и силен вятър от север-североизток ще нахлува студен въздух, съобщиха от Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ). Ще бъде облачно, с почти..

публикувано на 24.12.24 в 12:38

Зам.-кметът Надежда Чакърова: Образованието е основен приоритет в Стара Загора

През 2024 година Община Стара Загора постигна резултати в развитието на образователната инфраструктура. Осигурените над 30 млн. лева за обновяване на училищата и детските градини са резултат от успешно реализирани проекти и програми в партньорство с..

публикувано на 24.12.24 в 11:10

Започнаха празничните богослужения в Стара Загора

С Василиева света Литургия в катедралния храм „Св. Николай" започнаха празничните богослужения в Стара Загора. На 25 декември , отново там, навръх светлия празник Рождество Христово, Негово Високопреосвещенство Старозагорският митрополит Киприан ще..

публикувано на 24.12.24 в 11:08

Министър Илков за изчезналия Николай: Няма положителен резултат

Действията на институциите около издирването на 13-годишния Николай са адекватни и своевременни. Това заяви пред журналисти в гурковското село Конаре министърът на вътрешните работи Атанас Илков. „Днес сме тук, за да продължим още по-мащабно...

публикувано на 24.12.24 в 10:17

"Българската Коледа” помага на Майкъл, който страда от аутизъм

5-годишният Майкъл Занов  от Стара Загора e  с диагноза "детски аутизъм". Тя е поставена когато момчето е почти на 2  години. От тогава започва новото ежедневие за него и семейството му.  Майкъл е второ дете за Анна и Бисер Занови. Батко му е..

публикувано на 24.12.24 в 10:00

В очакване на коледарите в Ямболско

Подготовката за Рождество Христово и Бъдни вечер  в ямболския край е започвала няколко седмици предварително. Чакани гости след полунощ са коледарите, които с песен и благословия вещаят здраве и берекет за стопаните. Репортаж на Даниела Костова...

публикувано на 24.12.24 в 09:51

Военнослужещи от Сухопътните войски се включват в издирването на 13-годишния Николай от Конаре

Военнослужещи от Сухопътните войски се включват днес, 24 декември, в издирването на 13-годишния Николай от старозагорското село Конаре, който е в неизвестност от няколко дни, съобщиха от пресцентъра на Министерството на отбраната (МО). Участието на..

публикувано на 24.12.24 в 09:36

На 25 декември Шипченският манастир посреща храмов празник

На 25 декември в целия християнски свят се чества един от най-големите църковни празници – Рождество Христово. Този свят ден в християнската религия и култура припомня рождението на  Иисус Христос, описано в евангелията на Лука и Матей. Според..

публикувано на 24.12.24 в 09:35