Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление. За това предупреждава основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: „От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.
„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.
Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.
Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.
Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.
В Закона за защита на потребителите е предвидено, че КЗП има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. „Имат право, но никога не се е случвало и нямам представа защо не се прави. Това, според мен, би дало много по-силен ефект за преустановяване на злоупотребите отколкото глобите, които не представляват особен проблем за някои от санкционираните“, коментира още Габриела Руменова.
Двойка сурикати ще бъдат новите попълнения в Зоологическата градина в Стара Загора догодина. Атрактивните животни ще пристигнат от зоопарка в Пазарджик. Новодомците, които вече са тук от 7-и ноември, са три женски огърличести пекари и един мъжки кафяв..
Студентският живот през 2024 г. е вълнуващ, но и изпълнен със стрес, особено по време на сесия. Въпреки това, най-ценни за студентите са приятелствата, които създават: „Тези хора няма как да не останат в живота ми. Ние си помагаме взаимно, а..
За изпълнителя Роби 2024 година е изключително продуктивна и е отворила много нови врати в музиката. Това сподели той в интервю за Радио Стара Загора. С трите си нови песни той успява да покаже различни страни от творчеството си, като..
Илчо Димитров е завършил НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“със специалност „Актьорско майсторство за драматичен театър“ през 2011 година при големият български театрален актьор, режисьор и преподавател проф. Атанас Атанасов. Той е театрален, филмов и..
Виктор Чучков-син е български актьор, режисьор и сценарист. Като актьор е най-известен с ролята си на Леонид във филма „Йо-хо-хо“ (1981). Неговият „Тилт“ (2011) е българското предложение за чуждоезичен филм за 84 издание на Наградите „Оскар“ за 2012..
Иво Танев е певец, водещ, актьор, кулинарното изкуство е негово хоби и страст. Иво е човек, който притежава различни интереси, плува, кара колело, поддържа дух и енергия. И винаги е готов да помогне на приятел. Иво Танев, чиито баща е от Стара..
Бояна Илиева и Радина Росенова са майка и дъщеря – потомки на Бенковски. Те носят патриотичният дух и го предават и извън пределите на страната. Те са творчески тандем, създатели на златни родови бижута и изкуство с шевици и древни български символи...
Поредната „История под липите“ „среща“ настоящето с миналото на Стара Загора. Дори и да сте гост на града, когато минавате по главната улица точно срещу Парк пети октомври в центъра на града вниманието ви ще грабне красива сграда с прекрасни..
5 декември Източноправославната църква посвещава на светеца св. Сава Освещени, построил в края на живота си множество манастири и болници. В българските предания обаче най-често Сава е представена като светица - покровителка на чумата. Българинът смята,..
Изложба с наслов "Коледни играчки с история" ще бъде открита на 14 декември в литературно-художествения музей "Чудомир" в Казанлък. Инициативата е на две прекрасни дами от Града на розите - Деляна и Мира. Идеята се ражда миналата година в магазинче за..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net