От 1 март т.г. на територията на Люксембург ще бъде въведен безплатен обществен транспорт, съобщиха информационните агенции.
С население от едва 614 000 души Великото херцогство е почти най-малката страна в ЕС и идеята не е безпрецедентна, отбелязва Би Би Си.
Въпреки че идеята за безплатна мобилност привлича вниманието. Автобуси, трамваи и влакове вече ще са безплатни и няма нужда от билет.
Една от целите е да се облекчи трафика, макар че критици виждат в инициативата пиар акция.
„Правителството иска Люксембург да стане лаборатория за мобилност“, заяви министърът на мобилността Франсоа Бош, който изтъкна, че населението на страната се е увеличило с 40% за 20 години.
Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика.
Големият ден се чества днес с концерти на четири жп гари и с много други прояви.
Маркус Хесе, професор от Люксембургския университет обаче заявява, че решението е погрешно за сложния проблем.
Въпросът, който стои, е дали безплатният обществен транспорт наистина ще бъде безплатен.
Пътуването ще бъде безплатно и за жители и за посетители, освен за ползващите първа класа във влаковете.
Цената на проекта е около 41 млн. евро от билети, но тя ще бъде поета от данъкоплатеца. „Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща“, заяви Бош, който е от местната Зелена партия.
Общата стойност е над 500 млн., така че правителството вижда в липсите на билети сравнително малка загуба. Заетите в сферата няма да изгубят работата си, а просто ще губят по-малко време за проверка на билети.
До днес цените не на твърде високи – 2 евро за билет и €4 за еднодневна карта. Много от работещите имат годишни карти, за които получават помощи, така че малко хора харчат за транспорт.
По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население – най-висок дял в ЕС.
Разходите за дизел и бензин не са високи в Люксембург в сравнение със съседите, така че много от пристигащите в страната идват на работа с автомобили. А има и „бензинови туристи“, които идват да си напълнят резервоарите.
Безплатният транспорт няма да реши проблема с колите, смята Хесе, защото Люксембург има „високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли“.