Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Срив на германските потребителски нагласи за май до историческо дъно

Потребителски нагласи в Германия за май се сриват до рекордно историческо дъно, тъй като войната в Украйна води до увеличаващи се разходи за домакинствата и парира рязко надеждите за солидно икономическо възстановяване от коронавирусната криза.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 31 март и 11 април 2022 г., когато руската военна инвазия в Украйна вече беше в разгара си.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за май 2022 г.) се понижи до -26,5 пункта - спад с цели 10,8 пункта от -15,7 пункта през април. Това е ново историческо дъно на индекса на потребителското доверие във водещата европейска икономика и значително под предишното рекордно дъно, достигнато през пролетта на 2020 г., или в началото на коронавирусната пандемия, когато бяха въведени строги локдауни като мярка за ограничаване на заразата.

"Войната в Украйна и високите темпове на инфлация нанесоха сериозен удар върху потребителските настроения. Това означава, че надеждите за икономическо възстановяване в резултат на облекчаването на противопандемичните ограничения, най-накрая са разбити", обясни Ролф Бюркл, експерт в института GfK.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец март), за да определи настроенията за следващия месец (за април).

Енергийната ценова експлозия в резултат на голямата несигурност поради войната, както и обширните западни санкции срещу Русия доведоха до солидно намаляване на очакванията за потребителските доходи. Високите темпове на инфлация стопяват покупателната способност на потребителите, отбелязва GfK.

В резултат на това индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през април), спадна до -31,3 пункта, което е с 9,2 пункта под нивото от март и най-ниската стойност на показателя от почти двадесет години. За последен път по-ниска стойност беше измерена през февруари 2003 г. на ниво от -32,8 пункта, показва последното проучване на GfK.

Според Ролф Бюркл може да има устойчива промяна на тенденцията в потребителските настроения, само ако има успешни мирни преговори във връзка с руската военна инвазия в Украйна.

Силен спад за втори пореден месец бележи и индексът на икономическите очаквания, като през април показателят спадна с нови 7,5 пункта до -16,4 пункта. От гледна точка на потребителите рискът за германската икономика се е увеличил допълнително и опасността от рецесия се счита за висока. Продължаващата война в Украйна, по-нататъшното затягане на санкциите срещу Русия и нарушените вериги на доставки забавят икономиката и не позволяват облекчаването на протовипандемичните ограничителни мерки да отприщи положителен възходящ импулс.

В резултат на това икономическите експерти напоследък значително намалиха прогнозата си за икономическия растеж на Германия през тази година. В наскоро публикуваната си прогноза Германският съвет на икономическите експерти заложи, че водещата европейска икономика ще нарасне с малко под два процента през 2022 г.

Според източник на агенция Ройтерс, този петък германското правителство ще понижи прогнозата си за икономическия растеж през 2022 г. до 2,2% от 3,6% заради негативните последици от войната в Украйна и наложените западни санкции срещу Русия.

Спадащите очакванията за икономиката и доходите се отрази негативно и на склонността към покупки, като съответният индекс падна през април с 8,5 пункта до -10,6 пункта - най-ниско ниво от повече от 13 години насам. За последен път по-ниска стойност на този индекс от -20,1 пункта беше измерена през октомври 2008 г. - по време на световната финансова и икономическа криза, отбелязва институтът GfK.

В допълнение към общата несигурност, резките увеличения на цените потискат потребителите нагласи, тъй като при повече разходи за горива (бензин, мазут и газ), остават по-малко финансови ресурси за осъществяване на други покупки.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна