Европейският съюз отложи ключовото гласуване за ефективна забрана на автомобили с двигатели с вътрешно горене, след като Германия неочаквано изрази възражения в последния момент на фона на опасения за това как зелените планове на блока ще се отразят на автомобилната индустрия, съобщава Блумбърг.
Представители на ЕС и Германия преговарят как да се постигне компромис относно разрешаване на използването на р.нар. "електрогорива" в нови автомобили след 2035 г., като има индикации от страна на Берлин, че все още може да бъде постигнато споразумение, което да позволи постепенното спиране на производството на автомобили с двигатели с вътрешно гориво.
Електрогоривата (e-fuels), известни също като синтетични горива, са вид заместващо гориво. Те се произвеждат с помощта на уловен въглероден диоксид или въглероден оксид, заедно с водород, получен от устойчиви източници на електроенергия като вятърна, слънчева и ядрена енергия.[
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен ще се срещне с германския канцлер Олаф Шолц в кулоарите на заседанието на германския кабинет в неделя, когато вероятно ще бъде обсъдена темата.
"Противоречиво е, когато от една страна ЕК призовава за високи цели за опазване на климата, но от друга страна затруднява постигането на тези цели чрез свръхамбициозна регулация", заяви в петък германският министър на транспорта Фолкер Висинг пред депутатите в долната камара на парламент в Берлин, добавяйки, че от изпълнителната власт на ЕС зависи да излезе с приложимо решение.
Министрите от ЕС трябваше да гласуват във вторник за това, което трябваше да представлява рутинно одобрение на сделката, която блокът сключи миналата година за ефективна забрана от 2035 г. на нови превозни средства, работещи с двигатели с изкопаеми горива. Но Даниел Холмберг, говорител на Швеция, който държи Ротационното председателство на ЕС потвърди в "Туитър" за забавяне на гласуването и каза, че дипломатите ще се върнат към въпроса "своевременно".
Забавянето отразява опасенията, че Германия би се въздържала - ход, който може да провали зелените планове на блока, посочва Блумбърг, цитирайки лица хора, запознати с въпроса.
Германия търси гаранции, че Европейската комисия ще представи разпоредби за това как така наречените електрогорива могат да се използват в автомобили с двигатели с вътрешно горене след влизането в сила на забрата през 2035 г.
Проблемите в последния момент са изключително необичайни в законодателната дейност на ЕС, като се има предвид, че сделката между 27-те държави членки и европарламента беше постигната през октомври миналата година и предстоящото гласуване по принцип представлява формалност. ЕК се мъчи да предложи решение, което да успокои Германия, което означава, че компромис все още е възможен, дори ако окончателното одобрение се забави.
Декарбонизирането на транспорта се разглежда като ключов стълб на целите на блока за намаляване на емисиите с 55% през това десетилетие по пътя към климатична неутралност до 2050 г., но има опасения относно негативното въздействие върху доминиращата в блока автомобилна индустрия.
Притесненията около прехода към електрически превозни средства станаха ясни миналия месец, когато Ford Motor Co. заяви, че ще съкрати около 3800 работни места в цяла Европа, като работниците в Германия и Обединеното кралство ще бъдат най-тежко засегнати.
Мнозина се съмняват, че електрогоривата са решението, тъй като те са значително по-скъпи от конвенционалните горива и в момента са много оскъдни. Също така се твърди, че такива горива трябва да се използват в авиацията, където е по-трудно да се намали декарбонизацията.