Наложената от страните от Г-7 горна граница на цените на продажбите на руски петрол се заобикаля почти напълно, съобщава "Файненшъл таймс", цитирайки западни официални лица и данни за руския износ. Това принуждава западните държави да проучат начини да засилят една от ключовите си икономически санкции срещу Москва.
Един високопоставен служител на европейските власти сподели, че "почти нито една" от доставките на руски суров петрол по море през октомври не е била извършена под тавана от 60 долара за барел, който Г-7 и неговите съюзници се опитаха да наложат.
През последните дни представители на ЕС проведоха дискусии за засилване на наложено ограничение, включително опции за засилване на прилагането или ограничаване на достъпа на Русия до използваните на пазара петролни танкери.
Финансовото издание отбелязва, че притесненията сред западните официални лица са подкрепени от официалната руска статистика за продажбите на петрол през октомври, която, според Москва показва, че получената средна цена е била над 80 долара за барел. Докато руската икономическа статистика е поставена под съмнение по време на войната в Украйна, регистрираното ниво е основата за това с колко данъци Москва облага износа на петрол.
Скокът на руските цени нанесе удар по усилията на Г-7 да ограничи средствата, които текат към Кремъл, за да финансира пълномащабното си нахлуване в Украйна, и идва в момент, когато Киев постигна само ограничен напредък в своята контраофанзива.
Членовете на Г-7 и Австралия въведоха мерки за ограничаване на цените на суровия петрол през миналия декември, целящи да намалят приходите на Русия чрез прекъсване на достъпа до западни услуги като корабоплаване и застраховане, освен ако търговците не спазват ограничението от 60 долара за барел суров петрол. Въпреки че мерките се радваха в началото на известен успех, Русия се оказа умела в противодействието им, изграждайки своя така наречен "сенчест флот" от остарели петролни танкери, за да заобиколи западните пазари.
Средната цена на Уралс, който е основният експортен клас петрол на Русия, се повиши над границата от 60 долара за барел това лято, тъй като цените на важната енергийна суровина в световен план се повишиха поради съкращенията на доставките от Саудитска Арабия и Москва в рамките на "ОПЕК +", но значителна част от руския петрол продължи да търгува под това ниво.
Към края на септември "Файненшъл таймс" съобщи, че през август почти три четвърти от всички морски потоци от руски суров петрол са пътували без западна застраховка, което ключов знак, че все повече започва да се заобикаля наложения ценови таван.
Графика на руския петрол Уралс ($/барел) преди и след наложения от Г-7 ценови таван
През октомври само 37 от 134-те кораба, които са превозвали руски петрол, са имали западна застраховка и официални източници посочват, че броят им, работещи под горната граница, вероятно ще бъде много по-нисък.
Европейските служители са загрижени, че някои западни доставчици на застраховки са получили фалшиви декларации от руски петролни компании или търговци, които трябва да предоставят писмени гаранции, че цената на суровия петрол е под 60 долара. Един механизъм, чрез който това е било постигнато преди, е чрез раздуване на разходите за доставка.
Западни служители посочват, че остават ангажирани с ценовия таван, въпреки че признават, че малко барели суров петрол все още се търгуват под него.
Служител на Министерството на финансите на САЩ каза пред финансово издание, че целта не е просто усилие "да се накарат възможно най-много барели петрол да пътуват под тавана", но и "да се променят стимулите на Русия по начин, който да я накара да направи труден избор". Преминаването към продажба до голяма степен на петрол без западна застраховка и доставка причини "големи разходи" на Кремъл.
Джефри Соненфелд, професор в Училището по мениджмънт на Йейл, който е съветвал Министерството на финансите на САЩ относно тавана на цените, каза, че по-дългите пътувания за руските петролни танкери, по-високите застрахователни премии, увеличеният капацитет на пристанищата и новите капиталови разходи са добавили около 36 долара за барел към разходите за продажбите на руски петрол, което ограничава реализираните от Москва печалби.
Междувременно членовете на Г-7 вече започнаха да засилват прилагането на тавана. Миналата седмица Обединеното кралство санкционира Paramount Energy & Commodities DMCC, базиран в Дубай търговец, заявявайки, че е бил "използван от Русия, за да смекчи удара на санкциите, свързани с петрола".
Министерството на финансите на САЩ пък този месец поиска информация от 30 компании за управление на кораби за 98 плавателни съда, за които подозира, че нарушават тавана, посочи източник, запознат с въпроса, съобщи преди време агенция Ройтерс.
От 30-те фирми за управление на кораби, с които се свързаха от "Файненшъл таймс", 17 от тях бяха от коалиционните страни от Г-7, заложили ценовия тава, шест бяха от ОАЕ, а другите от Индия, Турция, Китай, Хонконг и Индонезия.
Цената, която Русия получава за петрола си, все още е под тази на Брент, използващ се за референтна стойност на суровия петрол в света, която през октомври беше средно 89 долара за барел. Но Русия успя да намали предлаганата отстъпка за нейния петрол от цели 40 долара за барел по-рано тази година до по-малко от 10 долара за барел през миналия месец.
Таванът на цените беше предназначен да поддържа потока на руския суров петрол на световните пазари, тъй като членовете на Г-7 се опитваха да избегнат свиване на доставките и скок на цените, които биха били от полза за Москва.
Западните политици, изправени пред избори, също се стремят да държат цените под контрол, за да помогнат за укротяване на инфлацията. Президентът на САЩ Джо Байдън, който е изправен през следващата година пред вероятна битка за преизбиране срещу бившия президент Доналд Тръмп, обеща да се опита да запази цените на бензина ниски в неговата страна, която е най-големият потребител на петрол в света.
Русия също наложи ограничения върху износа на рафинирани горива, обвинявайки вътрешния недостиг, но пораждайки опасения, че Москва може да използва доставките на петрол като оръжие.