Потребителските нагласи в Германия за ноември бележат понижение до 6-месечно дъно, отразявайки преобладаващото чувство на несигурност, свързано със заплахите за възможни терористични заплахи в страната и нарастващите трудности за външната среда на търговия.
Индексът на института GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи в Германия за ноември, се понижи до 6-месечно дъно от 9,7 пункта при очаквания за стабилизация в октомврийското ниво от 10,0 пункта.
Отделните важни подиндекси на института, определящи настройката на потребителите в Германия през текущия месец (през октомври), бележат разнопосочно движение.
През октомври индексът на икономическите очаквания на немските потребители нарасна солидно до 13,0 пункта от 6,8 пункта през септември, пречупвайки негативната тенденция на спад през предходните три месеца.
Потребителите изглежда асимилираха решението на британците да напуснат Европейския съюз, посочи GfK, добавяйки, че индексът на икономическите очаквания нарасна през октомври за пръв път след референдума в Обединеното кралство в подкрепа за Brexit.
Германците обаче са по-негативно настроени относно техните доходи в рамките на следващите 12 месеца, като съответният индекс падна през октомври доста рязко до 44,8 пункта от 52,6 пункта месец по-рано, достигайки най-ниско ниво от ноември 2015-а година. Въпреки че номиналните очаквания за доходите остават устойчиви, има опасения, че по-високите енергийни цени ще ерозират печалбите от реалните доходи, отбеляза немският икономически институт.
В същото време индексът, оценяващ желанието на германските потребители за бъдещи големи покупки, се понижи през настоящия месец до 49,9 пункта от 53,3 пункта през септември, отчитайки най-слабо ниво от декември 2015-а година.
Днешното проучване на GfK сякаш предполага за наличието на слабост във водещата европейска икономика през есента въпреки по-добри от очакваното данни на института Ifo и на агенция Markit за бизнес активността и бизнес климата в Германия през октомври.