Продажбите на дребно в Германия регистрираха през октомври най-солиден ръст от повече от пет години насам, показват данни на немската федерална статистика Destatis. Това вероятно ще подсили очакванията, че вътрешното частно потребление ще остане основен двигател за растежа на германската икономика през настоящата година.
През октомври продажбите на дребно нараснаха изненадващо силно с 2,1% на месечна база при очаквания за доста по-скромен растеж с 1,0% и след техен спад с 1,5% през септември (низходяща ревизия от предишна оценка за понижение с 1,4%), като това представлява техен най-солиден ръст от юни 2011-а година насам.
Според Destatis най-солидният от повече от пет години насам ръст на продажбите на дребно се дължи в голяма степен на солидно повишение на продажбите през интернет, както и на продажбите на дрехи и на обувни принадлежности.
На годишна база обаче продажбите на дребно във водещата европейска икономика се свиха изненадващо с 1,0% (спрямо октомври 2015-а) след тяхно повишение с 0,6% месец по-рано (възходяща ревизия от повишение с 0,4%) и прогноза за растеж с 1 на сто, като това представлява първи техен спад на годишна база от три месеца насам.
Трябва да се има предвид, че проучване на института GfK от миналата седмица показа изненадващо подобрение на потребителските нагласи в Германия за декември, което сякаш предполага, че позитивната настройка за по-големи харчове ще остане в сила и по време на предпразничните коледни и новогодишни продажби.
От своя страна германската асоциация на търговците на дребно (HDE) продължава да очаква номинален растеж на продажбите на дребно през настоящата година с 2,5 на сто.
Индексът на продажбите на дребно е основен измерител за потребителските разходи, който определя промяната в общия обем на инфлационно-коригираните продажби на търговците на дребно, изключващ продажбите на автомобили и продажбите в бензиностанциите.
Рекордно високата трудова заетост, нарастващото реално заплащане и прекалено ниските разходи по обслужване на взетите кредити продължават да повишават покупателната сила в Германия, правейки вътрешното потребление основен двигател за растежа на традиционно експортно ориентираната водеща европейска икономика.