Икономическото доверие в еврозоната отбеляза през февруари подобрение за шести пореден месец до близо шестгодишен връх благодарение на по-добър бизнес оптимизъм в индустриалния, в строителния и в сектора на услугите при известно отслабване на потребителското доверие, както и на доверието в търговията на дребно, показват резултати от последно проучване на Европейската комисия. Това е пореден знак за позитивен старт на европейската икономика в началото на 2017 година въпреки предстоящите ключови избори в Холандия, Франция, Германия и вероятно в Италия, рискуващи да доведат до възход на политически партии, които са противници на еврото и на целия Европейски съюз.
Индексът, измерващ икономическото доверие в еврозоната, нарасна през февруари до 108,0 пункта от 107,9 пункта през януари, съвпадайки с очакванията на финансовите пазари. По този начин индексът достигна най-високо ниво от март 2011 година насам, задържайки стабилно над дългосрочното осреднено ниво от 100,0 пункта.
Ускоряването на бизнес доверието е в синхрон с редица други проучвания, подсказващи, че икономическият растеж на еврозоната набира известна скорост през първите месеци на годината въпреки повишената несигурност относно политическото бъдеще с оглед на предстоящите ключови избори в региона.
Поредното подобрение на икономическото доверие в еврозоната през февруари е в резултат на повишение на доверието в индустрията, в сферата на услугите и в строителния сектор при известно влошаване в търговията на дребно, както и на потребителските нагласи. ЕК регистрира нарастване на бизнес доверието в четири от петте водещи икономики в еврозоната, като най-солидно подобрение бележи икономическото доверие в Испания (скок с 1,3 пункта) и Франция (с 1,1 пункта), по-слабо повишение в Италия (с 0,2 пункта) и Холандия (с 0,1%) и спад единствено в Германия (понижение с 0,8 пункта).
Индексът, определящ бизнес климата в еврозоната, който е индикатор за фазата на текущия бизнес цикъл, нарасна през февруари до 0,82 пункта от 0,77 пункта месец по-рано, достигайки най-високо ниво от юни 2011-а година.
Последното проучване на Европейската комисия отчита повишение на индекса, измерващ доверието в индустриалния сектор на еврозоната (до 1,3 пункта от 0,8 пункта през януари) и солиден ръст на индекса, оценяващ доверието в сектора на услугите (скок от 12,8 пункта до 13,8 пункта) до най-високо ниво от октомври 2007-а година насам - почти година преди глобалната финансова криза след фалита на американската банка Lehman Brothers. Известно повишаване отчита и доверието в строителната сфера (до -10,3 пункта от -12,9 пункта) при влошаване единствено на индекса, измерващ доверието в търговията на дребно (спад до 1,9 от 2,3 пункта).
Окончателният индекс на потребителското доверие в еврозоната през втория месец на настоящата година обаче се понижи до -6,2 пункта от -4,8 пункта през януари, съвпадайки с предварителната оценка на ЕК.
Въпреки поредното като цяло добро бизнес проучване на ЕК, редица икономисти продължават да се опасяват, че несигурността относно изхода на предстоящите избори в Холандия, Франция и Германия може да накара бизнесът и домакинствата да ограничат техните разходи и инвестиции, отслабвайки по този начин икономическо възстановяване на региона. Холандия е изправена пред парламентарни избори на 15-и март, докато президентските избори във Франция ще се проведат в два тура в края на април и началото на май. През септември пък ще германците ще избират нов парламент и респективно нов канцлер и правителство на водещата европейска икономика.
Любопитно е обаче да се отбележи, че индексът, измерващ икономическото доверие във Франция, нарасна през февруари от 105,0 до 106,1 пункта, достигайки най-високо ниво от юли 2011-а година, докато аналогичният индекс за Холандия се повиши до най-високо ниво от април 2011-а година (повишение до 108,5 пункта от 108,4 пункта през януари). В същото време икономическото и бизнес доверие в Германия се влоши от 109,1 през януари до тримесечно дъно от 108,3 пункта.