През октомври регистрацията на нови пътнически автомобили в Европейския съюз (ЕС) се върна по пътя на растежа след известно понижение през септември благодарение на подновен подем на всички водещи автомобилни пазари с изключение на британския, като в същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат нов здрав скок при продажбите на нови автомобили в България.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в ЕС нараснаха през октомври с 5,9% спрямо същия месец на предходната година, компенсирайки съществено слабото понижение с 2,0% през септември.
ACEA отбеляза, че през миналия месец четири от петте най-големи автомобилни пазара на стария континент са се представили доста добре, с изключение на Обединеното кралство. Най-силно повишение при продажбите на нови автомобили е регистрирано в Испания и Франция (ръст при всяка една от тях с цели 13,7%), следвани от Италия (със 7,1%) и Германия (по-скромно повишение с 3,9%), докато продажбите във Великобритания бележат спад с цели 12,2%, което е пореден знак за икономическите проблеми на Острова на фона на високата инфлация, влошаващият се стандарт на живот и трудно вървящите преговори за Брекзит.
В рамките на октомври в ЕС бяха регистрирани 1 169 672 нови автомобили спрямо 1 104 333 година по-рано (повишение с 5,9%), като Асоциацията на европейските автомобилостроители отбелязва, че автомобилният пазар в по-новите страни - членки на ЕС, включително в България, се представя особено добре, отбелязвайки ръст от 20,1% и допринасяйки съществено за позитивните резултати в целия Европейския съюз.
За първите десет месеца на настоящата година ACEA отчита увеличаване на регистрацията на нови автомобили в рамките на Европейския съюз с 3,9% спрямо същия период на 2016 година до общо 12,8 милиона броя. От водещите пазари на стария континент най-солиден ръст през периода януари – октомври бележат продажбите на нови автомобили в Италия (повишение с 8,9%), следваната от Испания (със 7,3%), Франция (с 4,8%) и Германия (с 2,3%), докато във Великобритания се отчита намаление с 4,6 на сто.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България нарастват през октомври с цели 41,3% до 3000 броя от 2123 броя година по-рано и след техен ръст с 18,4% през месец септември.
За първите десет месеца на 2017-а година регистрираните нови автомобили в нашата страна пък се увеличават с 20,5% до 25 098 броя спрямо 20 832 броя за същия период преди година.
Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, като данните за периода януари - октомври са пореден добър сигнал за икономическото развитие на ЕС през настоящата година и знак, че продажбите на нови автомобили ще продължават да нарастват и с наближаване на края на годината.
Едноличен лидер при продажбите на нови автомобили през октомври е френската автомобилна групировка PSA Group, произвеждаща марките Peugeot и Citroen, с ръст на продажбите с цели 74,1% спрямо година по-рано, следвана от японската Toyota (повишение с 20,5%) и от другата водеща френска компания Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (повишение със 17,7%), немската компания Daimler (повишение с 6,5%) и италианската FCA Group, произвеждаща марката Fiat (повишение с едва 1,1%).
В същото време обаче друга водеща немска компания - BMW Group, отчита спад на продажбите на нейните модели BMW и MINI със 7,8 на сто.
Приличен растеж с 4,8% бележат продажбите на немския автомобилен гигант Volkswagen AG, като в същото време неговият общ пазарен дял намалява слабо през октомври до 24,5% от 24,8% година по-рано, но въпреки това продължава да бъде най-високия в рамките на ЕС. Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се възстановява постепенно от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили. Показателен за това е фактът, че продажбите от марката автомобили Volkswagen се повишават през октомври с 2,4% на годишна база до 129 190 броя автомобили, докато пазарният дял на този модел се свива до 11,0% от 11,4% през октомври 2016 година.