Президентът на Франция Еманюел Макрон предложи да отвори страната си за китайски инвестиции в замяна на по-голям достъп на френските компании до китайските пазари. Той предупреди, че съществуващите търговски дисбаланси биха довели до протекционизъм, съобщава агенция Ройтерс.
Макрон е на тридневно държавно посещение в Китай с делегация от 50 бизнес лидери. Той се надява да спомогне за намаляване на търговския дефицит на Франция с Китай, който е в размер на около 30 млрд. евро.
Имаме достъп до пазари, които са небалансирани, незадоволителни, заяви Макрон пред членове на френската и на китайската бизнес общност в стартъп инкубатор в Пекин.
В понеделник вечерта Макрон се срещна с президента на Китай Си Цзинпин и след срещата заяви, че и двете страни ще се окажат в губещи позиции, ако продължаващите ограничения на чуждестранните фирми в Китай подтикнат Франция и Европа да спрат китайските инвестиции на Стария континент.
Вместо това трябва да се отворим взаимно за инвестиции, посочи Макрон.
Френският президент се надява да сключи сделки, особено в ядрената енергетика, в авиокосмонавтиката и въздухоплаването и в хранително-вкусовата промишленост.
Ние сме уверени, че ще постигнем повече от символични неща, заяви пред Ройтерс френски представител, пожелал анонимност. Същият официален служител добави, че френската компания за атомна енергия Areva е близо до подписването на търговска сделка за изграждане на инсталация за преработка на отработено ядрено гориво. Самата сделка може да надхвърли внушителните 10 млрд. евро.
Никога не сме били толкова близо до подписването на търговско споразумение, посочи той.
Очаква се и френският банков гигант BNP Paribas да създаде съвместно предприятие с китайски партньор в сектора на потребителските кредити, отбеляза пред Ройтерс длъжностното лице от делегацията на Франция.
Междувременно френската машиностроителна компания Fives подписа споразумение с китайския онлайн гигант за търговия на дребно JD.com, което включва създаването на логистичен център във Франция за онлайн продажба в Китай на френски храни и луксозни продукти. В тази връзка фирмата JD.com се съгласи да продава френски продукти като коняк "Реми Мартен" и бутилирана вода "Евиан" за общо 2 млрд. евро на своя уебсайт през следващите две години.