Виртуозният Светлин Русев и Симфоничният оркестър на БНР в концерт, вдъхновен от циганската музика

Светлин Русев

Колоритни цигански ритми, блестящи музиканти и романтични образи ще завладеят сцената на зала „България“ на 21 април, събота, от 19.30 ч. Симфоничният оркестър на БНР и виртуозният цигулар Светлин Русев под диригентската палка на Марк Кадин ще изпълнят шедьоврите на класическата музика, вдъхновени от темперамента на ромите.

„През XIX век в Русия циганската култура е била на мода и невероятно популярна,“ разказва маестро Кадин: „Сред почитателите на широката циганска душа били Пушкин и Толстой. Като млад Толстой обичал често да ходи при циганите, а негови роднини били женени за цигански певици. Пушкин става кръстник на циганка, а преди сватбата си посреща Новата година в компанията на цигани. Пише поемата „Цигани“ и тя е в основата на операта „Алеко“ от Рахманинов. Композиторът вплита циганския фолклор в „Циганско капричио“ за оркестър“. Именно с тази творба ще започне концертът на Симфоничния оркестър на БНР на 21 април.

Виртуозният цигулар Светлин Русев ще изпълни с Радиосимфониците виртуозната рапсодия „Циганката“ на френския композитор Морис Равел, вдъхновена от унгарските рапсодии на Лист. Той ще солира също и в „Кармен – Фантазия“ от испанския композитор Пабло Сарасате. Маестро Кадин разказва, че тя е написана по мотиви от операта „Кармен“ на Бизе, която обезсмъртила главната героиня Кармен, но погубила автора си. „Премиерата е провал и завършва със скандал. Бизе умира три месеца по-късно, а предсмъртните му думи са: „Хосе уби Кармен, а Кармен – мен“.

Пророчески обаче се оказват думите на Чайковски, че след десет години „Кармен“ ще бъде една от най-популярните опери в света. 90 години по-късно този шедьовър става вдъхновение за друго знаменито произведениe: „Кармен – сюита“ на Шчедрин. Музиката е написана по поръчка на Мая Плисецкая, която мечтаела за своя Кармен и дълго търсила композитор, който да направи транскрипция на музиката на Бизе. Отказват й Шостакович и Хачатурян, накрая се съгласява Шчедрин, който преработва музиката от операта на Бизе и от сюитата „Арлезианката“ и прави нова оркестрация. Премиерата е в Болшой театър през 1967 г. – и отново става скандал. Съветските чиновници са шокирани, а министърът на културата заявява, че балетът е еротика, а музиката от операта е обезобразена. Спектакълът е свален от репертоара. За щастие, не за дълго. Балетът се завръща триумфално на сцената на Болшoй театър и се играе над 300 пъти. Музиката на Шчедрин заживява отделен живот и се изпълнява в концертните зали по цял свят.“ На 21 април, събота, тя ще прозвучи и в зала „България“.

Билети в Рекламно-информационния център на БНР (бул. „Драган Цанков“ №4), на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“ и онлайн на ticketsbg.com.

Още от категорията
Даниела Кузманова, Румен Бояджиев, Деян Тимнев и Кристиян Бояджиев (отляво надясно), 2015 г.

Опит за летене

Над бездна заставам без крила. Затварям очи над пропастта. Стигам до някъде, а после пак – назад, няма да мога и днес да полетя. Събирам ръцете и мълча. В тълпата по Орлов мост вървя. Поне един орел да ми даде крила, за да политна към теб сега в града… А ме разделя крачка от твоя поглед син. С глухото ехо скрито дълбоко някъде вътре в теб. Спускам се..

публикувано на 22.07.18 в 08:50

Оркестър "София Симфоникс" е на традиционното си лятно турне в Австрия и Германия

Българският оркестър на маестра Любка Биаджони "София Симфоникс" е на традиционното си лятно турне в Австрия и Германия. Концертите в най-красивата германска провинция - Бавария, започнаха в петък вечер в пищния дворец на Лудвиг Втори на езерото Кимзее като част от фестивал. Музикантите изпълниха Симфонична поема "Вълтава” от Сметана, Концерт за пиано №3..

публикувано на 21.07.18 в 11:51

Емил Главанаков дирижира „Бал с маски“

Записът е от 1957. Година след като маестрото за пръв път представя на варненска сцена шедьовъра на Верди и заедно с режисьора Николай Николов, и разбира се солистите постигат завиден успех. Ето как композиторът Димитър Тъпков оценява премиерния спектакъл на „Бал с маски“ във Варненската опера през март 1956 година: „Главанаков е стигнал до този предел в..

публикувано на 21.07.18 в 08:20
Юри Чарийски

Камен бряг с Десета лятна приключенска фотоакадемия и Четвърти фестивал „Джаз на село“

Това изключително будителско начинание на живеещия във Виена фотограф Юри Чарийски – Приключенската фотоакадения и следващият я веднага след приключването ѝ джаз фестивал (основан съвсем спонтанно преди четири години, съвместно с братя Владигерови ) – е част от общия възход на Северното Черноморие, който забелязваме през последните години (наред със..

публикувано на 20.07.18 в 18:46

Род Стюарт издава нов албум

Седемдесет и три годишният британски певец Род Стюарт пусна сингъл от новия си албум, който ще излезе в продажба в края на септември, предаде Франс прес.  В сингъла "Didn't I" Род Стюарт, който през 2016 г. получи рицарско звание от кралица Елизабет Втора, се обръща към жена, която представя като своя дъщеря, обяснявайки, че взаимоотношенията..

публикувано на 20.07.18 в 13:27
Ина Кънчева

Ина Кънчева: Пеенето е изразно средство, чрез което споделям емоциите си

„Артистът е този, който пали фитила и прави революциите“, каза в ефира на „Нашият ден“ оперното сопрано Ина Кънчева като мотив да подкрепи младите и талантливи българи със стипендиите „С усилия към звездите“ (per aspera ad astra).

публикувано на 20.07.18 в 11:25

"Реквием" от Верди открива оперните вечери в Белоградчик

Тази вечер за пръв път на фестивала "Опера на върховете-Белоградчишки скали" ще прозвучи  "Реквием" от Джузепе Верди . Това е едно от най-изпълняваните произведения в този жанр. Верди написва творбата по повод смъртта на две важни за него личности– композитора Джоакино Росини и писателя Алесандро Мандзони. Сцените на Страшния съд в операта..

публикувано на 20.07.18 в 11:23