КФН отговаря на критики и въпроси за системата „бонус-малус“

Снимка: БГНЕС

Комисията за финансов надзор (КФН) отговори днес на критики и въпроси за предложената система „бонус-малус“ за „Гражданска отговорност“ на автомобилистите в публикуваната по-рано тази седмица проектонаредба. Връзки с обществеността на КФН публикува разясненията под формата на въпрос-отговор.

- Защо системата „бонус-малус“ не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

Отговор: Защото в България задължителната застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите се сключва във връзка с моторно превозно средство. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС…

Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на ЕС.  Европейското законодателство изисква изрично „Гражданската отговорност“ да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се  покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил. 

Наред с това система на чиста персонална застраховка „Гражданска отговорност“ ще създаде други икономически утежнения. Ако в едно семейство, което притежава един автомобил, който се управлява от двама или повече водачи, тогава ще трябва да се плащат повече от една застраховка.

- Защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

- Системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус“. Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя. Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът „бонус“ няма как да бъде по-голям от процента „малус“…

- Защо се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения?

- Ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд за статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка.

- Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

- Тези автомобили се застраховат на базата на обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата „бонус-малус“ много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

- Защо при  старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

- Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.
Още от категорията

"Булгартрансгаз": Бъдещата газова борса да не е изцяло държавна, а определени дялове да се държат от частни акционери

Бъдещата газова борса няма да е изцяло държавна, а определени дялове ще се държат от частни акционери. Тази идея лансира изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов по време на обсъждане на енергийната стратегия в частта за газа. Борсата трябва да бъде структурирана догодина, а на първия етап ще бъде дъщерно дружество на..

публикувано на 13.11.18 в 17:37

КЗК отмени като незаконосъобразна обществената поръчка за доставка на 42 влака за "БДЖ Пътнически превози"

Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразна обществената поръчка за доставка на 42 влака за "БДЖ Пътнически превози", съобщава Комисията на страницата си. Решението е по жалбата на една от трите компании, които обжалваха процедурата.  Решението на КЗК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен..

публикувано на 13.11.18 в 17:33

40 процента ръст на почивките в Турция отчетоха туроператори в Кърджали

40 процента ръст на почивките в Турция отчетоха туроператори в Кърджали. Причината е доброто съотношение цена – качество и нормализиране на ситуацията в югоизточната ни съседка след опита за преврат през 2016 година. В момента има силно търсене на оферти за Нова година. Изборът е за Кушадасъ, Анталия и Бодрум, но в повечето предлагани хотели вече..

публикувано на 13.11.18 в 15:37

НЕК и "Атомстройекспорт" са подписали договор за съхранение на оборудването за "Белене"

Националната електрическа компания и руската "Атомстройекспорт" са подписали договор за съхранение на доставеното оборудване за АЕЦ "Белене". Информацията потвърди за "Хоризонт" изпълнителният директор на НЕК Петър Илиев: "Преди около повече от три месеца ние обявихме процедура. Вече процедурата приключи. Сега след 14-дневен срок договорът ще влезе в..

обновено на 13.11.18 в 15:19
Проф. Георги Михов - ректор на ТУ-София​​

Бизнесът ще помага на студентите в намирането на стажове и подходяща работа

Споразумение за стратегическо сътрудничество между бизнеса и Техническия университет в София ще помага на студентите в намирането на стажове и подходяща работа. Спогодбата беше подписана от председателя на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и ректора на университета. Спогодбата предвижда и обновяването на учебния..

публикувано на 13.11.18 в 14:31

НАП запечата пет бензиностанции заради нарушения на данъчното и акцизното законодателство

Пет бензиностанции са запечатани заради нарушения на данъчното и акцизното законодателство, съобщиха от Националната агенция за приходите. Търговските обекти са станали част от съвместна проверка на агенцията заедно с Митниците, МВР и Българския институт по метрология.  Обектите се намират в Перник, Драгичево, Свиленград и Бургас, а за част от..

публикувано на 13.11.18 в 14:27

КЕВР: Няма да се променят цените на парното, топлата вода и тока до края на отоплителния сезон

Няма да има промяна в цените на парното, топлата вода и тока до края на отоплителния сезон, ако природният газ поскъпне с до 5 на сто от Нова година, а цените на петрола се задържат около сегашните си нива. Това каза председателят на енергийния регулатор Иван Иванов: "Ако се запази тази тенденция на световните пазари, където цената на суровия петрол..

публикувано на 13.11.18 в 13:45