През третото тримесечие икономиката на Германия се сви за пръв път от началото на 2015-а година насам, тъй като глобалното търговско напрежение влоши традиционния важен двигател на растежа в лицето на износа, а немските домакинства купуваха с по-голяма неохота нови автомобил, показва неревизирана оценка на официална статистика Destatis.
Брутният вътрешен продукт на водещата европейска икономика се сви на тримесечна база с 0,2% след добър растеж от 0,5% през трите месеца до края на юни и експанзия от 0,4% в началото на годината. Това представлява първо свиване на германската икономика от първото тримесечие на 2015-а година.
На сезонно-коригирана база БВП нарасна през периода юли - септември с едва 1,1% спрямо третото тримесечие на 2017-а година след експанзия с 2,3% през трите месеца до края на юни, отбелязвайки по този начин най-слабото си представяне от началото на 2013-а година.
Взимайки предвид работните дни, растежът на БВП също нарасна през третото тримесечие с едва 1,1% след повишение с 2,0% през второто тримесечие, отчитайки най-слаб растеж от точно четири години насам (от третото тримесечие на 2014-а година).
Основна причина за слабото представяне на водещата европейска икономика е негативното развитие на германската външна търговия, като износът на стоки и услуги се понижи с 0,9% спрямо предходното тримесечие, докато вносът през третото тримесечие се увеличи с 1,3 на сто.
Графики на БВП на тримесечна и на годишна база
Според Destatis вътрешното потребление също представи противоречиви сигнали на поведение през периода юли - септември. Дълготрайните бизнес инвестиции за машини и оборудване нараснаха с 0,8%, а строителството - с 0,9% спрямо предходното тримесечие. В същото време обаче крайните разходи на домакинствата в страната се свиха с 0,3%, като една от причините беше липсата на желание сред германците да купуват нови автомобили. Крайните правителствени разходи пък се повишиха на тримесечна база с 0,2 на сто.
Трябва да се има предвид, че нарастват опасенията относно представянето на германската икономика, която се намира в девета година на експанзия, като притесненията са свързани с ескалиращото глобално търговско напрежение и по-специално межuи САЩ и Китай, както и с условията по излизането на Великобритания от ЕС (условията по Брекзит сделката).
Икономисти отбелязват, че слабите данни за третото тримесечие се дължат отчасти на временни фактори и по-специално на влошаването в автомобилния сектор с оглед на влезлите от 1-ви септември в сила нови стандарти за вредните газови емисии, известни като WLTP. Според официални статистически данни, производството на автомобили и на части за тях се е свило с повече от 7% през третото тримесечие спрямо предходните три месеца в резултат на по-трудното въвеждане на новите емисионни стандарти за новопроизведените автомобили. Негативно отражение върху германската икономика са оказали и извънредно ниските нива на река Рейн, която по принцип е основен транспортен коридор за петролни и други продукти.
В добавка към тези фактори германските фирми изглеждат притеснени и относно нестабилността на вътрешната политическа сцена, след като трудно формираната управляваща коалиция на канцлера Меркел беше на два пъти близо до разпад.