Потребителските нагласи в Германия за февруари бележат изненадващо подобрение благодарение на по-голям оптимизъм сред германците по отношение на техните доходи и желанието за покупки, но в същото време те са по-песимистично настроени в икономическите си очаквания, изразявайки притеснения от глобалното търговско напрежение и процеса на Брекзит, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за февруари 2019-а година, отскочи силно до 10,8 пункта от 10,5 пункта през януари (възходяща ревизия от 10,4 пункта), докато осредните прогнози на финансовите пазари бяха за негово понижение към 10,3 пункта.
Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се заплати с по-добро темпо, отколкото е растежа на инфлацията и от ниските разходи по заемите. Днешният по-силен GfK индекс изглежда в подкрепа на очакванията, че частното потребление ще продължава да бъде важен стълб на германската икономика във времена на забавяне на растежа.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за януари), за да определи настроенията за следващия месец (за февруари 2019-а).
Индексът на икономическите очаквания се понижи рязко до 10,7 пункта през януари от 14,1 пункта в края на миналата година, отразявайки продължаващото забавяне на германската икономика. Това представлява влошаване на очакванията на потребителите за представянето на икономката на Германия за четвърти пореден месец и най-ниско ниво на индекса от февруари 2017-а година.
"Потребителите допускат, че икономиката на Германия ще продължи да губи инерция", отбеляза GfK, отчитайки световният търговски конфликт (най-вече по оста САЩ-Китай) и неясният процес на Брекзит като проблеми, които намаляват оптимизма на германците по отношение на цялостното икономическо развитие в страната.
Въпреки поредното влошаването на икономическите очаквания потребителите са по-оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи благодарение на растящата заетост и заплащане на труда. Индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се повиши през януари до 59,9 пункта от 53,8 пункта през декември.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на стоки с високи цени, също нарасна през януари до 57,6 пункта от 53,1 пункта в края на 2018-а година.
"Въз основна на добрият старт на годината, институтът GfK прогнозира повишаване на частното потребление в Германия с 1,5% през 2019-а", заяви анализаторът от GfK Ролф Бюркл.
Той обаче предупреди, че ако търговските спорове ескалира и направят още по-трудни експортните перспективи, това ще бъде лош знак за Германия, добавяйки: "Ако това отново доведе до увеличаване на страховете на работниците от загуба на работни места, това ще има неблагоприятно въздействие върху потребителския климат, застрашавайки нашата прогноза".