Брекзит стратегията на британския премиер Тереза Мей понесе нов удар през изминалия уикенд, когато японският автомобилен гигант Nissan отмени плановете си изграждане на нов завод за производството на автомобили SUV в Северна Англия на фона на продължаващата несигурност относно бъдещите отношения на страната с Европейския съюз, съобщава агенция MarketWatch.
От Nissan заявиха, че са решили да не изграждат модела X-Trail в съществуващия завод в Обединеното кралство, отказвайки се по този начин от плановете, обявени преди две години, когато правителството на Тереза Мей направи пазени в тайна отстъпки, предназначени да гарантират способността на автомобилостроителя да се конкурира и след Брекзит (излизането на Великобритания от ЕС).
Вместо това компанията обяви, че планира да консолидира производството на следващото поколение X-Trail в своя завод в Кюшу, Япония, където понастоящем се произвежда моделът. Заводът на "Нисан" Съндърланд, Англия, в който работят 7000 работници, обаче ще продължи да прави моделите на Nissan Juke и Qashqai.
"Въпреки че взехме това решение по бизнес причини, продължаващата несигурност по отношение на бъдещите отношения на Великобритания с ЕС не помага на компании като нашата да планират бъдещето си", посочи в специално изявление председателят на Nissan Europe Джанлука де Фичи.
Решението на японския автомобилен гигант идва по-малко от два месеца преди датата на изтегляне на Великобритания от ЕС, като британското правителството все още няма одобрено споразумение за правилата и условията, които да заместят 45-годишната безпроблемна търговия, която беше факт по време на членството в единния европейски блок.
Редица бизнес лидери изразиха огромна загриженост относно чуждестранните инвестиции, работните места и икономическия растеж, които ще пострадат сериозно, ако Великобритания напусне на 29-и март ЕС без споразумение за развода.
Производителите на автомобили са едни от най-откровените критици на продължаващата несигурност относно Брекзит, тъй като те разчитат на "навременни" производствени техники, чрез които да се постигнат непрекъснати доставки за британските заводи на части, произведени на континента. Дружеството на производителите на автомобили заяви през миналата седмица, че индустрията е в състояние на "червена тревога", след спад на инвестициите и на производството.
Jaguar Land Rover обяви глобални съкращения на около 4500 работни места, като лъвският пай се пада на Великобритания. Honda и BMW пък обявиха плановете си да оставят британските си фабриките ненатоварени в дните след като Великобритания ще напусне ЕС с надеждата да избегне потенциалния хаос на границите.
Решението на Nissan обаче е потенциално по-вредно заради вота на доверие, който компанията даде на британското правителство чрез обещания за нови инвестиции през октомври 2016-а година - четири месеца, след като избирателите във Великобритания решиха да напуснат ЕС.