Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стабилизация на германските потребителски нагласи за месец март

Германски институт за пазарни изследвания GfK

Потребителските нагласи в Германия за месец март стабилизират на нивото от февруари, но при поредно рязко влошаване на икономическите очаквания и при относително стабилен оптимизъм на германците по отношение на техните бъдещи доходи, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за март 2019-а година, остана на февруарското ниво от 10,8 пункта, потвърждавайки осреднените очаквания на финансовите пазари.

"Това означава, че потребителският климат през първото тримесечие на годината отчита известна стабилизация на относително добро ниво и за сега удържа успешно на осезаемото икономическо забавяне", заявиха от базираната в Нюрнберг компания за пазарни изследвания.

Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се заплати с по-добро темпо, отколкото е растежа на инфлацията и от ниските разходи по заемите. Днешната стабилизация на индекса GfK изглежда в подкрепа на очакванията, че частното потребление ще продължава да бъде важен стълб на германската икономика във времена на забавяне на икономическия растеж.

Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за февруари), за да определи настроенията за следващия месец (за март 2019-а).

За разлика от стабилизацията на водещия GfK индикатор, индексът на икономическите очаквания на германските потребители се понижи отново рязко през февруари с цели 6,5 пункта до 4,2 пункта, отразявайки продължаващото забавяне на германската икономика. Това представлява влошаване на очакванията на потребителите за представянето на икономката на Германия за пети пореден месец и най-ниско ниво на индекса от март 2016-а година.

"Потребителите смятат, че рискът от навлизане на германската икономика в рецесия отново се е увеличил значително през последните седмици“, отбеляза институтът GfK.

Въпреки поредното влошаването на икономическите очаквания потребителите са малко по-оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи благодарение на растящата заетост и на заплащането на труда. Индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се повиши през февруари до 60,0 пункта от 59,9 пункта в началото на годината. "Една от основните причини за различията между очакванията за приходите и икономическите очаквания е сегашното отлично състояние на пазара на труда", посочи GfK в последното си проучване.

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, се понижи през февруари до 53,6 пункта от 57,6 пункта през януари.

Последното GfK проучване беше проведено между 1-ви и 15-и февруари сред близо 2000 интервюирани германски потребители.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени