Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

МОН води политика за преструктуриране на професионалното и на висшето образование

| обновено на 02.04.19 в 17:21
Красимир Вълчев
Снимка: Красимир Вълчев / Снимка: БГНЕС

В Министерството на образованието и науката (МОН) се води политика за преструктуриране на професионалното и на висшето образование, като тя изцяло отговаря на промените, предложени от Асоциацията на индустриалния капитал.

Целта е да се провокира по-голям интерес на децата към математиката и природните науки, където недостигът е най-голям, заяви при посещението си в Добрич министър Красимир Вълчев.

„През тази година 25 милиона лева са били предоставени на училищата в страната за организирането на дейности по интереси“, отбеляза Вълчев.

„40 процента поне от дейностите във всяко едно училище трябва да са в областта на STEM - това е англоезичната абревиатура на математика, техника и природни науки. Догодина ще имаме за първи път външно оценяване по математика след 10-и клас, но ние това, което ще се опитваме да направим, е все по-голяма част от изпитите да бъдат интегрални“.

„Засега не се предвиждат промени в Закона за училищното и предучилищното образование, но това не значи, че не се вслушваме в съветите на Асоциацията на индустриалния капитал“, коментира още Красимир Вълчев.

По-късно във Варна стана ясно, че от МОН ще създадат т.нар. „корпус" от висококвалифицирани учители, които ще преподават в населени места, където липсват преподаватели. Те ще получават подкрепа от министерството, за да няма ощетени ученици, а за тези, които преподават в отдалечени населени места, ще бъдат осигурени средства за транспорт и за квартири.

В морската столица Красимир Вълчев посочи сферите, в които през следващите 10-20 години ще има най-голям дефицит на специалисти:

„Намалихме с 60% приема в професионално направление „Икономика“, със 70% в професионално направление „Администрация“, с 40% в професионално направление „Право“, с 50% в професионално направление „Психология“. В същото време увеличаваме в педагогическите, инженерните, природо-математическите, аграрните науки, там, където имаме разрив между днешното търсено образование и бъдещите потребности на пазара на труда“.

Министър Вълчев поясни, че се предоставят допълнителни стипендии за специалностите с най-голям очакван бъдещ недостиг на пазара на труда.

„В бъдеще ще имаме недостиг във всички системи, сектори, във всички професионални групи. Най-голяма ще бъде обществената загуба в някои системи. Тези специално, за които ви казах, са специалности, в които ще се пенсионират два пъти повече хора, отколкото в момента учат, и то голяма част от тях са в производствата, които генерират висока добавена стойност, като електроника, електротехника, мехатроника. Като система на образованието сме едни от най-големите работодатели, само учителите са 90 хиляди души. Най-важното предизвикателство пред системата е да обезпечим с педагогически специалисти“.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна