През септември 2019 година потребителските цени в България се понижават спрямо предходния месец, а годишната инфлация се забавя рязко до 18-месечно дъно, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).
Индексът на потребителските цени (CPI) се понижава през септември с 0,3% спрямо август, когато нарасна с 0,1 на сто.
На годишна база потребителската инфлация се забави рязко до 2,3% спрямо инфлация от 2,9% през предходните два месеца и след като през април тя достигна отново петгодишният връх от 3,7%, отчетен през октомври 2018-а година (най-висока инфлация от февруари 2013 година насам). Това е най-ниската годишна инфлация в нашата страна от април 2018-а година насам.
Средногодишната инфлация за периода октомври 2018 - септември 2019 нараства с 3,1% спрямо периода октомври 2017 - септември 2018 година, а натрупаната инфлацията от началото на настоящата година (януари - септември) достига едва 1,7 на сто.
През септември цените на хранителните продукти и на безалкохолните напитки се повишават с 0,6% спрямо предходния месец, цените на алкохолните напитки и на тютюневите изделия - с 0,2%, докато цените на облеклото и обувките отчитат намаление с 0,9 на сто.
Цените на жилища, вода, електроенергия, газ и други горива се увеличават с 0,3% спрямо предишния месец, тези за здравеопазване - с 0,7%, докато транспортните цени отчита понижение с 1,0%. Силно намаление със 7,2% в началото на есента (след края на летния туристически сезон) бележат цените за развлечения и култура, а за ресторанти и хотели - понижение с 2,3 на сто.
Хармонизираната инфлация (индексът HICP според общите европейски стандарти) се понижава през септември с цели 1,2% спрямо август, когато се повиши с 0,2%, докато растежът на хармонизираната потребителска инфлация на годишна база (спрямо септември 2018-а) се забави много рязко до едва 1,6% от 2,5% месец по-рано, продължавайки да отстъпва от многогодишния връх от 3,6%, достигнат през октомври 2018-а година.
Данните на НСИ са ясен знак за отслабване на инфлационния натиск в началото на есента, като растежът на потребителските цени отстъпва значително под нивото от 3 на сто.