Потребителските нагласи в Германия за следващия месец отслабват към 2,5-годишно дъно, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за ноември 2019-а година, се понижи до 9,6 пункта от 9,8 пункта през октомври и при осреднена прогноза на финансовите пазари за индекс на ниво от 9,8 пункта, като това е най-ниското ниво на индекса от април 2017-а година.
"Извън оставащите в сила негативни фактори като глобалния икономически спад, търговските конфликти и несигурността около Брекзит, има все повече информации за загуба на работни места, като например в автомобилната индустрия и във финансовия сектор", отбеляза институтът GfK. "Тези събития отново потиснаха потребителските нагласи и допринесоха за отслабване на оптимизма", добави експертът от GfK института Ролф Бюркл.
През последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Слабите потребителски нагласи през третото и в началото на четвъртото тримесечие обаче предполагат, че разходите на домакинствата няма да окажат съществена подкрепа за представянето на германската икономика.
Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец октомври), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември 2019-а).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се понижи рязко през октомври до -13,8 пункта (най-ниско ниво от декември 2012-а година) от -9,0 пункта през септември, задържайки на негативна територия за четвърти пореден месец, след като през юли се понижи до -3,7 пункта, излизайки за пръв път на отрицателна територия от март 2016-а година насам.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, спадна през текущия месец до 51,7 от 55,1 пункта през септември.
Потребителите са по-малко оптимистично настроени и по отношение на бъдещите им доходи, като индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходите в бъдеще, се понижи през октомври до 39,0 пункта от 46,8 пункта месец по-рано, достигайки най-ниско ниво от декември 2013-а година.
Доста слабото GfK проучване за потребителските нагласи следва проучването на института Ifo, което пък отчете стабилизация на бизнес климата през октомври.