Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80

Илиян Метев: Важно е повече гласове в българското кино да могат да се изразяват

Илиян Метев
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Младият български режисьор Илиян Метев гостува на "Радиоприемница", за да разкаже малко повече около създаването на неговия филм "3/4". Това е филм портрет на едно съвременно българско семейство, обобщи Метев:

Важното в сюжета са малките жестове, нюанси, моментите, през които преминава семейството - добри и лоши. Не можем да обединим тези детайли в една голяма драматична форма, по-скоро това е филм за малките неща в живота. Много хора се припознават във филма "3/4", творбата не е абстрактна, а комуникира с всеки зрител по отделно.
   
Според Илиян Метев едно от важните неща при кандидатстването за финансиране за реализирането на един филм е търпението. По думите му човек трябва да е много упорит в идеите си и да пробва да кандидатства многократно, да не бъде обезсърчаван от неуспехите. В неговия случай целият процес на подготовката на филма, включително осигураването на финансиране, до провеждането на снимките отнема 3-4 години.

Режисьорът коментира също, че има нужда от промяна в методите на държавно финансиране на българското кино, тъй като решаващият фактор е как се избират проектите. Важно е да се даде възможност на повече гласове да се изразяват, да има разнообразие в типа филми, които държавата подкрепя.

Илиян Метев е роден през 1981 г. Прекарва детството си в Германия, където учи за цигулар и има изпълнения по германското класическо радио. Учи художествено изкуство в Central Saint Martins, Лондон, и завършва Британското филмово и телевизионно училище (UK National Film and Television School) през 2008 г. Илиян е режисьор, оператор и ко-продуцент на филма „Голешево”, който печели 17 награди, между които и Talent Dove в DOK Leipzig – един от най-престижните фестивали за документално кино. Новият му филм „Последната линейка на София” получи втората по значимост награда от инициативата “Седмицата на критиката”, провеждаща се от повече от пет десетилетия в рамките на кинофестивала в Кан. Също така взе и наградата за най-добър документален филм в категорията за филми над 30 мин. на 47-я Международен филмов фестивал в Карлови вари.