Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периода от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред Радио София доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.
„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.
Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.
„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.
По думите му, не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха, в следствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.
„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент, ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.
Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
В петък водещият Лъчезар Христов и гостите тази седмица Георги Захариев – основател на Finance Academy, и Алексей Пампоров - социолог от Института по философия и социология при БАН, обобщиха всички теми от седмицата и коментираха в добавка: Държавната администрация и това какво се очаква от тях - бюджет, ефективност; Презастрояването в София..
Конкурсът за нов главен архитект на София се обещава от август месец. Най-притеснителното е, че има една тенденция за обезличаване на професионалната позиция на главния архитект с лозунги за това, че трябва да има намаляване на презастрояването, да се направят сложни процедури и да се спрат или силно да се намалят издаваните разрешения за строеж,..
За седма поредна година Община Елин Пелин организира събитието "Спортист на годината“. Бяха излъчени победители в три официални категории - “Индивидуални постижения“ ,“Отборен спорт“ и “Спортист – любимец на Община Елин Пелин“. Златото в категория за индивидуални постижения грабна състезателката по художествена гимнастика Красимира Димитрова...
На 4 февруари ще отбележим Световния ден за борба с рака. През 2024 г. оценки на Световната здравна организация показаха, че през 2050 г. броят на диагностицираните случаи на рак в световен мащаб ще се увеличи с до 77% в сравнение с диагностицираните през 2022 г. По този повод през днешния ден се проведе и дискусия “Иновативни терапии и..
На 1 февруари, в столичен клуб, бандата "Спални места“ ще изнесе съвместен концерт с "Ковачев Live Band“, на който ще звучи много рок музика. Това е първият концерт за група "Спални места“ за 2025 г., каза пред Радио София Кубрат Аргилашки. "Имаме си и нов басист. С него пишем и нови песни, по нов албум. Решили сме тази година да е ни е..
Писател, радиоводещ и сценарист на филми, сериали и театрални постановки, отскоро автор и на книги за деца, преди всичко баща и едно е ясно – харесва му да разнищва отношенията между деца и родители, децата и света около тях. Това е описанието в първата му детска книга "Бу и Фу и странното нещо на дървото“. История, в която става въпрос за..
Според правителствен доклад за обстоятелствата около катастрофата, цитиран от “Вашингтон Пост” и “Ню Йорк Таймс”, контролната кула е била с по-малко хора. Имало един човек трафик-контрол, който е работил с хеликоптери и самолети, работа, която обикновено се върши от двама служителя. В заключението на доклада се посочва, че броят на служителите не е бил..