Преди дни от природозащитната организация оповестиха, че замърсяването с азотен диоксид в столицата е два пъти над нормата, а измерванията на официалните станции не отразява реалните нива. Фактът, че въздухът, който дишаме, е мръсен, беше установен неотдавна и от немски учени, които направиха специално замерване.
Освен измервания от официалните станции на Изпълнителната агенция по околна среда, такива са направени и на пикови места, свързани с централни горещи точки, транспортно ориентирани в близост до училища, такива които са свързани с въведената през 2023 година „Зона с ниски емисии“, като на тези места експертите установяват доста високи нива на азотен диоксид.
"Потвърди се това, което знаем от години, че София има проблем със замърсяването с азотен диоксид, който не се отчита реално от официалните станции", твърдят специалистите.
Той е изключително сериозен замърсител на въздуха и може да причини сериозни здравословни проблеми, отровен газ, който може да доведе до тежки натравяния, но това, което е концентрирано във въздуха на София, може да доведе до проблеми с дихателната система, но не само. Той може да засегне и редица вътрешни органи в човешкия организъм.
Сред най-уязвимите групи са децата, заради това, че се намират ниско и вдишват по-големи концентрации, както и защото са по-активни и техните органи не са развити докрай, посочиха събеседниците. Друга уязвима група според тях са хората, спортуващи на открито. Сред най-потърпевшите попадат и шофьорите – тези, които причиняват замърсяването, защото доста време прекарват там, където то е най-интензивно.
Изследването на проблема с мръсния въздух показва, че 95% от замърсяването му се причинява от транспорта, предимно с азотен диоксид. Замърсяването, причинено от фини прахови частици, поддържа целогодишни високи стойности, които официалните станции не измерват. При азотния диоксид абсолютно няма сезонност, защото транспортът в София е целогодишен замърсител, категорични са от "За Земята".
▲ Ивайло Хлебаров и Ивайло Попов
Необходимо е да се ограничат автомобилите, но не всички. Има определени автомобили, които трябва да бъдат ограничени и те могат да бъдат открити, категоризирани и със съответните мерки да бъдат ограничени. Сред най-замърсяващите автомобили са дизеловите, а също и бензинови, при които липсва катализатор, или е недобре функциониращ.
Нужни са по-добри годишни контроли и по-ясни параметри на Зоната с ниски емисии, за да започне решаването на проблема, смятат експертите.
Когато говорим за автомобили, трябва да вземем предвид не само тяхната възраст и горивото, но и техните конкретни характеристики. Вече има база данни, от която може да се види кои автомобили, включително и от по-новите създават проблеми, уточниха те.
Това, което следва да се направи, е да се ограничат неизправните автомобили независимо от възрастта им, а и най-старите автомобили, съветват от сдружението.
Чуйте още аспекти от разговора в звуковия файл.
Голяма част от инфраструктурата в София не е достъпна за хора с двигателни проблеми и придвижването е предизвикателство, сподели пред Радио София студентът Стефан Виет. Той страда от Остеогенезис инперфекта, по познато като “стъклени кости”. "Има трудности, които по свой собствен начин можеш да ги преодолееш, с помощ, разбира се. За да изляза..
Оборудването и обзавеждането за няколко нови и разширения на съществуващи детски градини в район „Изгрев“ предизвика спорове между общинските съветници от коалиция „ГЕРБ-СДС“ и „Продължаваме промяната-Демократична България“ (Спаси София). Несъгласието се породи от количествено-стойностните сметки, с които районният кмет д-р Делян Георгиев оправдава..
На 1 август 2024 г., Стопанският факултет и Националният център за полярни изследвания към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ организират научна конференция „Наука и иновации в подкрепа на климата, устойчивостта и гражданите - от местни към национални и глобални перспективи и научени уроци за по-добри политики, практики и за по-добро..
До 35% от капитала на "Топлофикация София" ЕАД, "Център за градска мобилност" ЕАД, "Столичен автотранспорт" ЕАД, "Столичен електротранспорт" ЕАД, "Метрополитен" ЕАД и "Софинвест" ЕАД да бъдат търгувани на фондовата борса. Такова предложение отправят от групата на “Синя София“ в Столичния общински съвет. Според общинския съветник Вили Лилков така..
В предаването “Добър вечер, София“ се срещаме с младата, талантлива и амбициозна Аксел Добрева. Тя следва мечтите си без да спира и те я отвеждат не къде да е, а в Сорбоната - Париж, където в момента е студентка по изкуства. Аксел Добрева прави първите стъпки в света на изкуството в съвсем ранна възраст. На 5 години започва да рисува, а..
На активни протестни действия са готови хотелиери и ресторантьори. Причината - високата цена на тока за бизнеса през последния месец, която в пиковите часове достига до 2000 лева за мегаватчас. Пред Радио София Атанас Димитров - заместник-председател на БХРА обясни, че вече са алармирали за проблема в писмо до министъра на туризма и до КРИБ...
Дует "Lunikk" представи новия си музикален проект. Песента се казва "Swmming pool" и е първата след дебютния им албум "Unreal City" излязъл преди година. Директно от своето музикално студио Кристина Йорданова и Денислав Попов разказаха повече пред Радио София. " Създаването на албум за един артист е нещо свръх грандиозно. То е свързано с..