Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За 4 часа през нощта срещу четвъртък ще бъде ограничено движението на АМ „Хемус“

За 4 часа през нощта в сряда срещу четвъртък - от 00 ч. до 4 ч. на 16 януари, ще бъде ограничено движението в двете посоки от 30-ти до 47-ми км на АМ „Хемус“ за обособяването на напречни връзки между двете тръби на тунел „Топли дол“. За да не се затруднява трафикът, предвидените строителни дейности в съоръжението ще се извършват през нощта, когато..

публикувано на 15.01.25 в 07:55

Над по-голямата част от страната времето остава облачно

През днешния ден над по-голямата част от страната ще се задържи облачно. На места, главно в Южна България, ще има слаби превалявания от сняг, в крайните югоизточни райони – от дъжд, съобщават от Националния институт по метеорология и хидрология. По-съществени разкъсвания и намаления на облачността ще има в часовете преди обяд над Дунавската равнина...

публикувано на 15.01.25 в 07:15

"Форум", 14.01.25: Защо в богатия, презадоволен свят възникват войни?

Във "Форум" продължава седмицата на Иво Инджов и Аркади Шарков. Двамата коментатори днес се спряха и разсъждаваха по  темите: Здравеопазване с реформа безкрай. Бюджетът за 2025 г. Комисията по правни въпроси спря избора на Сарафов за главен прокурор В деня преди връчването на първия мандат след предсрочните парламентарни избори на 27..

публикувано на 14.01.25 в 18:50
Неделя Сярова

Новият проект "Поколение Земя" на "Гринпийс" - България е насочен към младите хора

“Грийнпийс“ – България обявява прием за Академия "Поколение Земя" . Инициативата е се организира за първи път и е насочена към младите хора, целта е те да получат нужната подготовка, да запознават ученици по достъпен и разбираем начин с устойчивото развитие и климатичните действия. Инициативата е част от международната дейност на..

публикувано на 14.01.25 в 17:39
Стадион

Общината встъпва във владение на стадион "Герена"

Столичната община започва поетапно описване на сгради и вещи, а респективно и встъпване във владение на стадион "Георги Аспарухов" и спортния комплекс, съобщи в социалните мрежи кметът на район "Подуяне" Кристиян Христов . Собствеността бе безвъзмездно прехвърлена от служебното правителство преди повече от три месеца.  "Започваме 2025 година с добри..

публикувано на 14.01.25 в 17:17

Ваня Григорова очаква подкрепа в СОС за спиране на 2 нощни автобусни линии

Извънредният труд на водачите в столичния автотранспорт е средно по 35 часа на месец към декември 2024 г. или общо 420 часа на година. Според закона максималният брой извънреден труд е 150 часа на година. Според данните от края на септември, има недостиг на 258 водачи.  Тежките условия на труд и липсата на почивка при водачите на градския..

публикувано на 14.01.25 в 16:35

В Самоковско пътищата са проходими, но снегът не спира

Снеговалежът в Община Самоков е най-обилен от 12 години насам. В момента всички пътища са почистени – и от републиканската, и от общинската мрежа. Снегът се спира да вали, но пътищата са проходими. "Не е толкова тежко, колкото в края на декември. Полагаме усилия да извозваме камари сняг, за да има видимост около кръстовища и училища –..

публикувано на 14.01.25 в 15:49