Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Летище Равнец може да е действащо със или въпреки ФРАПОРТ

Дори концесионерът на летищата в Бургас и Варна да е поставил условия за отстояние  на едно действащо летище от друго, реално базата в Равнец си работеше 55 години на същата отдалеченост от летище Бургас. Покрай Пловдив има три военни, едно гражданско летище, които са през десет- двайсет километра едно от друго, това е въпрос на Ръководство Въздушно движение, не е проблем за провеждането на полети, отбелязва офицерът от резерва майор Георги Кръстев.

Това, което видях наскоро като снимки - цялата инфраструктура освен полосите, е разрушена. Няма укрития, сградите -всичко е в отчаяно състояние. Но най- голямото богатство на едно летище е самата писта, в случая ние имаме две. Нефтозаводът навремето даде пари да се направи нова полоса, самолетите да са с курс езерото Вая.

За мен това е създадено съоръжение, дори в една аварийна ситуация, един граждански самолет да се наложи да кацне там, независимо, че в момента няма сгради или нещо оборудвано, пилотът на военен самолет, ако му се наложи да се катапултира, ще успее да кацне,  и пак се заслужава да го запазиш.

Това  казва Кръстев, който  работи сега към Гранична,  където има 4 вертолета за търсене на мигранти. След дежурството си в понеделник, той ще отиде на сесията на Общинския съвет в Морското казино на 27.08.

След разрухата на летище Равнец, то може да се възстанови  с много по- малко средства за карго полети.  И тази индустриална зона, която се предвижда, пак да се построи, но да не бъде около самите писти за излитане и кацане.  За това настоява и последният командир на изтребителната авиационна база Георги Георгиев.

По думите му, запази ли се изискването на Министерския съвет  да не се застроява близо до полосите, оттам нататък начинанието е печелившо.  Никъде в България няма гражданско или военно с две полоси, това е единственото тук. И целогодишно е благоприятно за най- много полети като климатични условия, време и дестинация.

Застрои ли се покрай пистата това и е извън норми на безопасност на всякакъв вид авиация, нито карго, нито граждански, нито военни полети. А при необходимост Равнец може да се ползва за пребазиране, ако нанесат удари по Граф Игнатиево, пистата тук я има, и оттук могат да се изпълняват бойни действия, добави Георги Кръстев.

Константин Бачийски уточни, че е изискал документи  доколко „Фрапорт“ ограничава  появата, концесионирането на друго  летище, има ли забрана за конкурентна дейност. Един от мотивите базата досега да стои неизползваема, макар че е много добра за т.нар. ВИП авиация и малките чартърни самолетчета, беше твърдението, че концесионният договор с „Фрапорт“ не допуска разкриване на българската държава и нейни дъщерни дружества на каквото и да е друго летище на 150 км от летищата в Бургас и Варна, т.е. има забрана за конкурентна дейност.

В основния договор, в информацията, която е публична, не видях такова ограничение. Поискал съм, още не са ми предоставили, чакам някакви анекси да видя. Но дори да има, то вероятно ще е свързано с концесионирането на ново летище. Ние не е необходимо да го концесионираме. Общината първо може да е оператор. След това, ако ограничението е да няма друг оператор, може операторът да бъде Фрапорт, да оперира и двете летища. След това в основния договор пише, че няма неустойки за държавата, ако държавата наруши договора. При концесионната такса на летище Бургас, концесионерът плаща 19.8% от приходите. Ако погледнете концесионерите, които кандидатстват за летище София, там стигат до 76% от концесионното възнаграждение да се дава за държавата, т.е. нито един концесионер, не би развалил толкова изгоден договор, какъвто има в Бургас. Смятам, че има много варианти, при които можем да реализираме летище Равнец, дори и при ограничение, макар че все още такова ограничение не съм виждал.

Искането е покрай пистите да има отстояния, които са по закон, за да може да работи като летище за вбъдеще, ако е необходимо и да кацат военни самолети. Всяко едно летище е стратегически обект от националната сигурност. В тази връзка Министерският съвет е задължил общината да запази функционалността на летателните полета, които включват не само пистите, но и пистите за рулиране и допълнителна инфраструктура.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Потребителите проверяват истински ли са касовите бележки с мобилното приложение на НАП

Потребители могат да осъществяват непрекъснат граждански контрол върху отчитането на приходите от страната на търговците, като изискват касови бележки при заплащане на стоки или услуги, след което ги проверяват дали са истински или фалшиви. Това е възможно с мобилното приложение на НАП – NRAMobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него..

публикувано на 02.03.25 в 10:45

КЕВР утвърди по-висока цена на природния газ за март

Комисията за енергийно и водно регулиране утвърди новата, по-висока цена на природния газ за март в размер на 87,58 лева за мегаватчас, без цени за достъп, пренос, акциз и ДДС. Това е поскъпване с близо 4% спрямо февруари, когато цената беше 84,34 лв. за мегаватчас. В ценовия микс е включено цялото договорено количество азерски природен газ, доставян..

обновено на 01.03.25 в 15:00

Модернизират с проекти лодкостоянката в Ахелой и Рибарското пристанище в Поморие

Община Поморие кандидатства с проекти за подобряване на инфраструктурата на лодкостоянката в Ахелой и на Рибарското пристанище в Поморие . Подадените формуляри са по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури. Проектът за лодкостоянката в Ахелой включва текущ ремонт на лодкостоянката – ремонт на съществуващия нисък парапет, на..

обновено на 01.03.25 в 12:37

С 10% поскъпват някои куриерски услуги у нас

С близо 10 процента поскъпват някои куриерски услуги от днес. Две от най-големите компании въвеждат и нови правила при таксуването на най-малките пратки. Въвежда се 10 на сто увеличение на цените за доставка на вътрешни и международни палетизирани пратки, което се налага по транспортно-логистични причини. Няма да има повишение на цената на масовите..

публикувано на 01.03.25 в 10:32

Д-р Йордан Господинов, "БГ ФИШ": Цената на рибата ще продължи да се повишава

Рибата ще продължи да поскъпва, не само у нас, но и навсякъде, защото количествата намаляват. Това каза за БНР Бургас председателят на Консултативния съвет за Черно море д-р Йордан Господинов, който е и изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на рибни продукти "БГ ФИШ". Оскъпяването на рибата идва от разходите, които правят..

публикувано на 28.02.25 в 08:30

За "Син флаг" се борят 30 български плажа, предимно от Южното Черноморие

Наградата „Син флаг” е най-утвърденият еко-етикет и стандарт в туризма с 38-годишна история, с който са удостоени отлични световни плажове, яхтени пристанища и туристически плавателни съдове, сред които и тези на изявени български курорти. Благодарение на Българско Движение „Син флаг” сини флагове се веят по българските плажове от 1995 година. През..

публикувано на 27.02.25 в 15:08

Приемаме в България еврото и какво...? БНБ с отговорите на десетки важни въпроси

Българската народна банка (БНБ) отговори на десетки въпроси, свързани с еврото, превалутирането на лева и функциите на централната банка след влизането в еврозоната. БНБ подчерта, че официалният валутен курс на лева към еврото е неотменимо фиксираният валутен курс от 1,95583 лв. за 1 евро . С оглед на това, превалутирането от левове в..

публикувано на 25.02.25 в 19:00